Ezt hozza a Grand Budapest beruházás: átlagos árú lakások, hatalmas park, fejlődés

Rákosrendező
PUBLIKÁLÁS: 2025. január 29. 08:08
Ez lesz a Budapest szívében lévő szeméttelep helyén.

A Ripost írja, hogy a legfrissebb tervek szerint sok ezer munkahelyet, évtizedek óta várt közlekedési fejélesztéseket, átlagos árú lakásokat, hatalmas parkot és GDP-emelkedést hozhat a fejlesztés.

Fotó: Magyar Építők
  • A fejlesztési fázisban 14 ezer új munkahely jöhet létre, az üzemelés időszakában legalább 5 ezer új állás.
  • Elkészülhet a Szegedi úti felüljáró, meghosszabbíthatják a Kisföldalattit, megújulhat a Rákosrendező vasútállomás, és közvetlen vasúti összeköttetést kaphat a város a repülőtérrel.
  • Az épülő lakások átlagára várhatóan nem haladja meg a budapesti új lakások átlagárát, de színvonaluk átlagon felüli lesz.
  • Létrejön a negyedik legnagyobb park a fővárosban.
  • A 49 sínpárból csupán 11 marad.
  • A fejlesztő kilenc év alatt 12 milliárd eurónyi – nagyjából ötezer milliárd forintnyi – beruházást hajthat végre, ami két százalékkal emelheti a GDP-t.
  • A fejlesztésen túlnyomórészt a magyar építészek és a hazai cégek dolgozhatnak.

Élénk politikai vita alakult ki az elmúlt napokban a Rákosrendezőre tervezett Grand Budapest beruházás körül. A nagyszabású fejlesztésről, melyet egyesek mini-, mások maxi-Dubajnak neveznek, megannyi vélemény elhangzott, ezért a Ripost három szempont mentén haladva összegyűjtötte, hogy a legfrissebb tervek szerint milyen fontosabb következmények, előnyök várhatók a beruházásnak köszönhetően.

Nagy lökés a gazdaságnak

A lehetséges hatások vizsgálhatók akár a nemzetgazdaság egésze szempontjából. Először is: a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 123 millió euróért, átszámítva nagyjából 50 milliárd forintért értékesíti a súlyosan szennyezett, jelenleg használaton kívüli területet. A legfrissebb tervek szerint a fejlesztő kilenc év alatt 12 milliárd eurónyi – megközelítőleg ötezer milliárd forintnyi – beruházást hajthat végre, ami két százalékkal emelheti Magyarország GDP-jét. Fontos az is, hogy a grandiózus összeg túlnyomórészt a magyar építészek és a hazai magas- és mélyépítő társaságok árbevételét növelheti majd.

Munkahelyek ezrei, hatékony energetikai fejlesztés

A nagy projekt rendszerint sok munkahelyet jelent. Az általános gazdasági igazság a Grand Budapest esetében is érvényre jut: a beruházás a legfrissebb tervek szerint várhatóan 14 ezer munkahelyet hoz létre a fejlesztési fázisban, és legalább 5 ezer új állást az üzemelés időszakában.

Napjaink egyik fő kérdése az energiabiztonság, emiatt különös jelentőségű, hogy a Grand Budapest energetikai szempontból Közép- Európa leghatékonyabb fejlesztése lehet. A beruházás a jövő generáció érdekeit szolgálná, ezt bizonyítja, hogy ennél kisebb környezeti hatással ennyi lakáscélú ingatlant nem lehet létrehozni.

Nagyon jól járnak a budapestiek

Az általános gazdasági hatásoknál a fővárosiakat jobban érdekelheti, hogy a beruházás milyen várható hatással jár az ő mindennapjaikra. Mindenképpen a Grand Budapest mellett szól, hogy olyan infrastrukturális fejlesztések épülhetnek meg, amelyek évtizedek óta napirenden vannak. A legfrissebb tervek szerint elkészülhet a Szegedi úti felüljáró, emellett meghosszabbíthatják a Kisföldalattit, megújulhat a Rákosrendező vasútállomás, és közvetlen vasúti összeköttetést kaphat a város a repülőtérrel.

Legalább ilyen fontos, hogy az épülő lakások átlagára várhatóan nem haladja majd meg a budapesti új lakások átlagárát, de műszaki állapotuk, vagyis színvonaluk az átlagosnál jobb lesz. Ami pedig az életminőséget illeti: egy rozsdaövezet eltűnik, ellenben létrejön a negyedik legnagyobb park a fővárosban. Emellett a legfrissebb tervek szerint a fejlesztés jelentős részén autó nélkül is könnyen lehet majd mozogni, ami teljes mértékben illeszkedik a modern városok lakóinak környezettudatos életformájához.

Irtózatos szennyezettség

S ha már a környezet: a MÁV 2019-es felmérése szerint a terület felszín felett és alatt is súlyosan szennyezett. A kármentesítés költsége 50 és 100 millió euró, vagyis 20 és 40 milliárd forint közötti összegre tehető. A vasúti pálya is várhatóan a környezeti szempontok szerint alakul át. A 85 hektáros terület jelentős részét most használaton kívüli sínek foglalják el. A fejlesztés után a 49 sínpárból 11 (kilenc plusz kettő) marad. A síneket egyébként befedik, az így létrejövő felület parkként működhet tovább. A területen egyébként összesen több mint 35 hektár új park és közösségi tér jön létre.

Karácsony, Magyar és Vitézy együtt fúrná meg a beruházást

A magyar kabinet és az Egyesült Arab Emírségek kormánya tavaly kötött nemzetközi megállapodást, majd idén január 16-án sor került Rákosrendező vasútüzemhez nem szükséges területeinek értékesítésére. A beruházást az Eagle Hills ingatlanfejlesztő óriásvállalat valósítja meg. Az utóbbi napokban azonban akcióba lendült Karácsony Gergely főpolgármester és közölte: a főváros egyik cége révén elővásárlási jog illeti meg az önkormányzatot, amivel élni is kívánnak. Vagyis a jelenleg csődközelben lévő főváros meg akarja szerezni a területet ötvenmilliárd forintért, amit több ellenzéki szereplő is támogat. A tavalyi főpolgármester-választáson még a Fidesz támogatásával ringbe szálló Vitézy Dávid például nyilvánvalóvá tette: ő és az általa vezetett mozgalom mindenképpen meg akarja akadályozni, hogy az arab befektetők megvalósítsák tervüket. Magyar Péter pedig az Infórádiónak nyilatkozva pedig egyenesen odáig ment, hogy tüntetést is szervez a Grand Budapest beruházás ellen. Egyúttal előre vetítette, hogy pártja együtt szavaz a baloldallal ma. Merthogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai napirendjén szerepel egy előterjesztés, amely arról szól, hogy az önkormányzat érvényesítse elővásárlási jogát. Karácsony biztos benne, hogy az előterjesztés, amely az övé, átmegy. Arról pedig, hogy a főváros hogyan venné meg a területet, két sajtóhírt elég felidézni. Előbb a Mandiner írta meg, hogy Bajnai Gordon volt baloldali miniszterelnök segíthet Karácsonynak a telekvásárlásban, majd a Metropol számolt be arról: Karácsony Gergely a Wallis csoporttal szorosan összejátszva már 2023-ban meg akarta szerezni a rákosrendezői pályaudvar területét. Jó tudni, hogy Bajnai korábban a Wallisnál dolgozott, az pedig, hogy érdeklődik a fővárosi ingatlanügyletek iránt, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Városháza tervezett eladásáról szóló korábbi, egyébként korrupciógyanús tárgyalások bizonyos pontján személyesen is közreműködött.

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.