Budapest

Mindenkit érint: Így alakul át a HÉV-ek útvonala a jövőben

2022. augusztus 17. szerda 05:30

Véglegessé vált a H5, a H6 és H7 HÉV nyomvonala. Három kormányhatározat is taglalja a technikai információkat. A HÉV-vonalak fejlesztése azért fontos, mert ez az 5-ös metró létrejöttének előszobája.

Jelenleg minden harmadik autós az elővárosokból érkezik Budapestre, és tízből csak hárman választják a közösségi közlekedést. A HÉV fejlesztésekkel éppen az utóbbin kívánnak változtatni, hiszen várhatóan csökken majd az autóáradat, kevesebb lesz a dugó és végre javulhat a főváros levegője is. A ráckevei H6-os és a csepeli H7 HÉV teljes felújítása és a Kálvin térig való meghosszabbítása azért is fontos, mert ez a Dél-Pest és Óbuda között létesítendő 5-ös metróvonal első ütemeként értelmezhető. A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatok legfontosabb pontja, hogy két évig szóló védettséget biztosít az érintett területsáv kapcsán. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2024 augusztusáig a most kijelölt területeken más beépítés biztosan nem történhet, a HÉV-vonalak itt abszolút elsőbbséget élveznek majd. A Budapesti Fidesz frakció közösségi oldalán emlékeztetett arra, hogy Budapest baloldali vezetésével szemben a kormány valóban a főváros és környékén élőkért dolgozik – írja a Metropol.

Térkép mutatja be, hogy változnak meg, illetve egészülnek ki a HÉV-útvonalak

A H5 H6 és H7-es HÉV meghosszabbított útvonalon a Kálvin térig közlekedik majd

A H7-es (Csepel) HÉV esetében a Budapest Fejlesztési Központ már korábban megkezdte a teljes felújítás tervezését. Így már ismerni, hogy megszűnik majd a sebességkorlátozás, átépítik a megállóhelyeket és akadálymentesítik, továbbá P+R és B+R parkolókat létesítenek. A beruházás fontos része, hogy a H6-os és a H7-es csepeli vonal járatai meghosszabbított útvonalon a Közvágóhíd állomástól összefonódva egy új vasúti alagúton keresztül egészen a Kálvin térig közlekedhetnek. Ezáltal Ráckevéről és Csepelről, illetve a közbenső állomásokról átszállás nélkül lesz elérhető a belváros, a Kálvin térnél pedig a 3-as és a 4-es metró. A H6 és H7 jelenlegi napi utasszáma 62 ezer fő, a fejlesztésnek köszönhetően ez a szám 140 ezerre lesz tehető.  A H5-ös szentendrei hévet naponta körülbelül 80 ezer utas veszi igénybe. A vonalon akadálymentes,  rendezett megállók és új P+R illetve B+R parkolók várják majd az utasokat a felújítást követően. A tervek szerint új, alacsony padlós és légkondicionált szerelvények közlekednek majd Budapest és Szentendre között.

A HÉV-vonalak fejlesztése összekapcsolódik az 5-ös metró létrejöttével

Az M5 egy belvárosi, minden tekintetben metrófunkciójú szakaszból és a hozzá délről három irányból (Csepel, Ráckeve, Kunszentmiklós-Tass), északról pedig két irányból (Szentendre, Piliscsaba) csatlakozó elővárosi vonalakból állna. A 2-es, esztergomi vasútvonalról ugyanúgy bejárnának az M5-re egyes vonatok, ahogy a 150-esről. Az agglomerációs vasúti stratégiában az olvasható, hogy a HÉV-ek a metróhoz hasonlóan süllyednének a föld alá a Közvágóhíd térségében. 

A két vonal pedig a föld alatti szakaszon három állomást érintene közösen: 

  • az elsőt a Közvágóhídnál, kapcsolódva a Déli Körvasút új állomásához, az 1-es, 2-es és 24-es villamosokhoz, 
  • majd a Boráros téren a nagykörúti villamosokra kínálva átszállást, 
  • végül a Kálvin téren elérve a 3-as és a 4-es metrót, illetve több felszíni járatot. A HÉV-alagút folytatódna a Kálvin tértől a belváros és a Duna alatt Budára, ahol a vonal az elképzelések szerint összekapcsolódik a H5-ös szentendrei hévvel. 
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15172690_auto_resized.jpg
origo.hu

Gulácsi Péter rossz formában: ekkorát még nem hibáztam

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/9001_resized.jpg?avcount=1664695510
origo.hu

Boldog gyermekkora volt - megszólaltak a híres zenész fiának újpesti öngyilkosságáról

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15172135_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Kiderült, mi okozta a budapesti diák tragédiáját

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15171471_auto_resized.jpg
ripost.hu

„Ez élet igazságtalan sokszor” – kiderült, mi okozta a 15 éves Patrik halálát

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15174379_auto_resized.jpg
magyarnemzet.hu

Diktatórikus viselkedése miatt kerülhet még nagyobb bajba V. Naszályi Márta

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/9000_resized.jpg?avcount=1664695510
metropol.hu

Kiderült: Meghan Markle így készítette ki a palota alkalmazottjait

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15172458_auto_resized.jpg
travelo.hu

Hamarosan indul Közép- és Kelet-Európa egyik legnagyobb képzőművészeti vására

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15173840_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Kemény szavak hangzottak el: Pápai Joci megríkatta Szekeres Adrien lányát

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/8958_resized.jpg?avcount=1664695510
vg.hu

Az elmúlt 250 év híreit olvashatod, most ingyen! (X)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15173266_auto_resized.jpg
borsonline.hu

„Mellette voltam az utolsó szívdobbanásáig” – felesége könnyek közt közölte, meghalt Fábián Roland

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/15173683_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Háromgyerekes családapa halt meg az ajkai tragédiában: „Amikor meghallottam, mi történt, sírva fakadtam, mint egy gyerek”

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2022/10/XCXw8S7HX2y4XuzazEN0ClADKfzIxURxPo1KwIt4hnQ/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzVmMjFiMGNjZGVjOTRiODA4ZDlmZmQxZjI5YjljYjlj.jpg
Határozathirdetés

Kiderül az igazság a győri diákról, aki egy hármas miatt megkéselte tanárnőjét

https://cdn.borsonline.hu/2022/10/XgOuqJtB7sOZfnR-1vOvszHAnCYxYD5_MsjeNPZ0UeY/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzczZGYyMGMyMzM0MzRiYWVhMDVmYzBlMWY3ZDZmYjA4.jpg
Szexi

Se bugyi, se más: Teljesen meztelen képen a szőke kebelcsoda