Kell melegíteni a motort, mielőtt elindulunk a hidegben?

Kell melegíteni a motort, mielőtt elindulunk a hidegben?

motor
PUBLIKÁLÁS: 2021. december 06. 08:15
Letesztelték, hogy van-e értelme melegíteni az autó motorját hidegben való indulás előtt.
Bors

Télen rendszeres reggeli látvány, hogy a kipufogó kiáramló füstjébe burkolózva törlik le a párát, havat, jeget az autó ablakáról az emberek indulás előtt. A motor melegítésének másik indoka az szokott lenni, hogy a megfelelő teljesítményhez a motornak el kell érnie egy bizonyos hőmérsékletet. Ez tényleg igaz?

Ma már semmi értelme a téli motormelegítésnek

Egy régi autót, főleg ha dízel, valóban nem ártott egy kicsit járatni indulás előtt, de a modernebb autóknál erre már semmi szükség. Olyannyira nincs, hogy maguk az autógyártók is felhívják erre a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. Ha ez még mindig nem győzne meg valakit, nyugodtan hihet az igazi hidegindítás szakértőinek, az orosz autóklubnak. Szerintük a mai motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, menet közben fognak hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülni. Attól is felesleges már tartani, hogy a hideg olajnak nincsenek meg a megfelelő működési tulajdonságai.

Le is tesztelték, számít-e a melegítés

A német autóklub, az ADAC letesztelte, mennyit melegszik a motorolaj és az utastér négy perc alatt a téli hidegben. Azon kívül, hogy kiderült, nem sokat, az is világossá vált, hogy ha hagyjuk a motort álló helyzetben felmelegedni, az növeli az üzemanyag-fogyasztást, a környezetet is rendkívül szennyezi, és a motor kopása is nő.

A tesztjük kimutatta, hogy -10 Celsius-fokos környezetben, 4 percnyi álló helyzeti motorjáratás után a motorolaj csak -7 Celsius-fokig melegszik, az utastérbe pedig csak +13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. Ehhez pedig 0,1 liter üzemanyagot fogyaszt el az autó.

A németeknél bírság jár a motormelegítésért

Az ott érvényes KRESZ kimondja, hogy a járművek használatakor tilos a felesleges zaj keltése és az elkerülhető károsanyag-kibocsátás. Különösen tilos a járművek motorját szükségtelenül járatni, valamint a járműajtókat túl hangosan becsukni. Vagyis a szabályok szerint az autó motorja elsősorban helyváltoztatásra használható, nem pedig az ablakok párásodástól vagy fagytól való mentesítésére, vagy az utastér felmelegítésére. Így aki megszegi ezt a szabályt, annak 80 eurós (nagyjából 30.000 Ft) pénzbírsággal kell számolnia, plusz adminisztrációs költséggel. Ez alól csak a teherautók a kivételek.

Mit mondanak a magyar hatóságok?

A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint kell is meg nem is melegíteni a motort indulás előtt. Mindez attól függ, milyen motor van a kocsiban, és attól is, hogy hogyan használják az autót. Az elektromos autósoknak és a garázsból indulóknak semmi szüksége erre, ahogy az állófűtéssel felszerelt kocsik esetében sem kell járatni a motort indulás előtt. A többi autósnak azzal érdemes tisztában lennie, hogy haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb, mivel a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így a maradványhőmennyiség is nagyobb.

Ennek ellenére vannak olyan téli szituációk, amikor érdemes helyben járatni a motort. Például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.