Akkora a hiány, hogy már a szerelőket is beállítják sofőrnek

Akkora a hiány, hogy már a szerelőket is beállítják sofőrnek

Szeged
PUBLIKÁLÁS: 2017. július 31. 15:50
Hetvenezer forinttal is többet kereshet a fővárosban az a villamosvezető, akit egy fogyatékos utas panasza miatt rúgtak ki az SZKT-tól. Nemcsak külföldön, de a fővárosban is többet lehet keresni, mint vidéken. A sofőrhiány még kezelhető Szegeden, de a sofőrök kizsigereltek.
Délmagyar

– Vigye be a garázsba, aki akarja – idézte az egyik idősebb trolivezető egy fiatal kollégáját, aki „menet" közben hagyta ott a Szegedi Közlekedési Társaságot, még a garázsig sem vezette el a járművet.

– Pont most nézzük a beosztásunkat – mutatja a kiskönyvet az egyik sofőr: két hosszú nap, két rövid, utána egy szabad, aztán kezdődik újból – a középkorú sofőrnek egy hónapban maximum kétszer van egy teljes hétvégéje. – Nekem gyakran húsz túlóra is jut – magyarázza a másik, aki szerint nem a pénz miatt mennek el sokan, hanem a kizsigereltség miatt.

Bérfeszültség kívül-belül

– Rajtunk csattan az ostor, ha ideges az utas, ha van klíma, ha nincs klíma. – Egyikük harmincnyolc éve, a másik húsz éve dolgozik a társaságnál.

– Mi már nem nagyon tudunk mozdulni, de a fiatalok mennek.

– A régóta az SZKT-nál dolgozók szerint nincs rendben az sem, hogy a kezdők is pont annyit keresnek a januári minimálbéremelés óta, mint azok, akik sok évet lehúztak a cégnél, de ők hamarabb tovább is állnak, mint azok, akiket ideköt a család, a lakás.
 

– A fővárosban harmadával, de még Győrben is jóval többet lehet keresni – teszik hozzá.

– A nemrég kirúgott villamosvezető feljött Pestre, itt akár hetvenezer forinttal is többet kereshet majd – mondta Szabó István. A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a szegedi cégnél a szolgáltatás irányába mozdult el az új igazgató, így a sofőrök magukra maradtak. Szabó szerint a túlterheltség mellett nehezen várható el, bár ez volna az ideális, hogy ne pattanjon el a húr alkalmanként.

Idősödik a gárda

– Egyelőre nem beszélhetünk akut munkaerőhiányról és drasztikus elvándorlásról sem – mondta Majó-Petri Zoltán. Az SZKT ügyvezetője szerint még képesek a távozó munkavállalók pótlására, hetente négyszáz túlóra mellett, így az a szolgáltatás színvonalát nem veszélyezteti.

– Tíz-tizenöt sofőr hiányzik az SZKT-nál. – Majó-Petri Zoltán ügyvezető igazgató szerint tavaly huszonöten hagyták ott a céget, tizennyolcat vettek fel. Az idei év első felében tízen mentek el, és ugyanennyit vettek fel a társasághoz a Forgalmi Főmérnökségnél.

Majó szerint legalább ekkora gond a járművezetői csapat korfája és az ezzel összefüggő egészségügyi problémák, a táppénzes napok számának folyamatos emelkedése, ez legalább olyan volumenű probléma, mint az elvándorlás.

– Társaságunk törekszik arra, hogy minél több járművezetőnek legyen trolibuszra és villamosra is jogosítványa, így a létszámhiány rugalmasabban kezelhető.

– Majó elárulta, hogy vannak más területen dolgozók, jellemzően szerelők, akik jogosítvánnyal rendelkeznek, ilyenkor ők is beállnak vezetni.

A Volán-társaságoknál nagyobb a baj?

– Vezénylik őket a metrópótlásra, a vizes vébére. – Az önkormányzati fenntartású SZKT-nál dolgozók úgy tudják, hogy az állami volánoknál sokkal nagyobb a káosz. Lapunk is megkereste a 2015. januártól összevontan működő Bács, Körös, Kun és Tisza Volánt irányító DAKK Zrt. vezetőjét; egyelőre a szakszervezeti vezetőjüktől tudtunk meg annyit, hogy összességében kétszáz, a szegedi területen nagyjából huszonöt sofőr hiányozhat.

– Az összevonás előtt a Körös Volánnál magasabbak voltak a fizetések, az állam nem kompenzálta a különbségeket, így Békéscsabán többet keres egy sofőr, mint szegedi kollégája, pedig már két éve ugyanannál a cégnél dolgoznak – magyarázta Hoffman Antal, a DAKK Zrt. szakszervezeti titkára. A DAKK Zrt. hivatalos válaszára még várt a Délmagyar.hu.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.