Most figyeljen! Ez az édesen fanyar őszi gyümölcs megregulázza a vércukorszintjét és még a memóriát is javítja

A fekete szeder tápanyagai hasonlítanak a málnáéhoz, de szénhidrát-, növényirost- és pektintartalma nagyobb. Fontos ásványi anyagok (kálium, kalcium, foszfor, magnézium, mangán, vas, réz), vitaminok (A-, B1-, B6 és C-vitamin), folsav, ri­boflavin és niacin találha­-tó benne.

© UNSPLASH

A levele gyógynövény, csersavakat, flavonoidokat, gyümölcssavakat tartalmaz. A szederlevélből készült teát hasmenés ellen, izzasztónak, salaktalanítónak használjuk. Vércukorszint-csökkentő ha­tása is ismert. Főzete gyulladásgátló.

A gyümölcsnek is van gyógyhatása: kiváló antioxidáns, erősíti az immunrendszert, védi bőrünk és szemünk egészségét. A gyümölcslé segít vérszegénység, lázas meghűlés, rekedtség, hangszálproblémák esetén. Erősíti és védelmezi az érfalakat, pozitívan hat az agyi erekre, a memóriára, erősíti a csontokat és a fogakat. Vízhajtó hatású. Rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk a szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség megelőzése érdekében. Egyes kutatások szerint képes megakadályozni a vastagbél rákos sejtjeinek a fejlődését.

© UNSPLASH

Fogyasztása: az érett szedret legjobb frissen enni, de tehetjük gyümölcslevesbe, joghurtba, süteményekhez, fagylalthoz. Főzhetünk belőle ízletes lekvárt, szörp, sze­derbor és likőr is készíthető belőle. Tartósíthatjuk mélyhűtve is.

Szederlevéltea: 1 teáskanálnyi szárított, felaprított levelet öntsünk le 2-3 dl forralt vízzel. Lefedve hagyjuk állni 10 percig, majd szűrjük le.