Új menetrend az e-kereskedelemben? (x)

A gazdaság legtöbb ágazatát érzékenyen érintette a koronavírus-járvány, illetve a járványhelyzet miatt bevezetett korlátozások, van azonban néhány szektor, ami megerősödve lábalhat ki a válságból. A szerencsések közé tartozik az e-kereskedelem, a változások azonban itt is tetten érhetők. 
A gazdaság legtöbb ágazatát érzékenyen érintette a koronavírus-járvány, illetve a járványhelyzet miatt bevezetett korlátozások, van azonban néhány szektor, ami megerősödve lábalhat ki a válságból. A szerencsések közé tartozik az e-kereskedelem, a változások azonban itt is tetten érhetők. 

Az online vásárlás motorját elsősorban az a kommunikáció szolgáltatta, ami nap mint nap felhívta a figyelmet a koronavírus terjedésére és veszélyeire. Az online vásárlás sokkal biztonságosabb módja az árubeszerzésnek, így nem meglepő, hogy már az első negyedévben terv feletti növekedés kezdődött, a karanténlétben töltött második negyedév pedig minden várakozást felülmúlt. Áprilisban, májusban és júniusban a szektor éves növekedése meghaladhatta a 35%-ot, ami egészen elképesztő adat a 15%-os várakozásokhoz képest.

A Black Friday is változhat

Sokan úgy vélik, hogy idén az ünnepekhez köthető vásárlási láz akár hét héttel korábban kezdődhet. A magyarázat abban rejlik, hogy az e-kereskedelem iránti megnövekedett érdeklődés extrém terhet jelent majd a logisztikai szolgáltatókra, így a kézbesítések jelentős csúszással történhetnek meg. Sokan biztosra szeretnének menni, ezért idejekorán megvásárolják azokat az ajándékokat, amit majd a fa alá helyeznek.

Marketingesek és szakírók többször megfogalmazták, hogy a Black Friday egyre inkább a nagy szereplők játékterévé válik, hiszen elsősorban ők rendelkeznek olyan beszállítói és gyártói kapcsolatokkal, amelyek lehetővé teszik a rendes leárazásoknál nagyobb kedvezmények biztosítását. Érdemes tudni, hogy a piacvezető szereplők akár hónapokon keresztül készülnek az egynapos kampány lebonyolítására, már ha egynapos eseményt bonyolítanak.

© Pixabay

Amennyiben egy kisebb szereplő úgy dönt, hogy beleszól a nagyok játékába, alaposan fel kell készülnie a megnövekedett érdeklődésre. Megfelelő mértékű gyártói támogatások nélkül ezt csak a saját profitráta kockáztatásával tudja megtenni, aminek a szolgáltatásfejlesztés láthatja kárát, ha valami balul sül el.

Mi vár a szektorra a jövő évben?

Az e-kereskedelem évek óta dinamikus növekedést képes produkálni, a járványhelyzet azonban új lendületet adott a szektornak. Az előzetes várakozások 15% körüli bővülésről szóltak, ma már azonban 25%-os növekedést várhatunk a 2020-as évre vonatkozóan. Kérdés azonban, mire számíthatunk jövőre, illetve a következő években.

A második negyedévre vonatkozó gazdasági adatok rendkívüli visszaesést mutatnak, ami törvényszerűen begyűrűzik a kiskereskedelembe, az online szektor azonban továbbra is virágzik. Mindez elsősorban annak tudható be, hogy továbbra is jelen van az átterelődésnek nevezett jelenség, vagyis a hagyományos offline kiskereskedelemből jelentős mennyiségű költés terelődik át az online térbe.

Ma már gyakorlatilag elvitathatatlan, hogy az e-kereskedelem hosszútávú eredményeit is pozitívan befolyásolják a megváltozott vásárlói szokások, ezért a szektor szereplői pozitív középtávú várakozásokat fogalmaznak meg a bevételek alakulását illetően.