Már a csecsemők is számolnak

Kebelbarát
PUBLIKÁLÁS: 2010. január 02. 00:00
A matematika az emberi elme alkotása, egyszerre az agy és a kultúra evolúciójának a terméke ? állapítja meg Csépe Valéria, az MTA főtitkárhelyettese.

A matematika az emberi elme alkotása, egyszerre az agy és a kultúra evolúciójának a terméke ? állapítja meg Csépe Valéria, az MTA főtitkárhelyettese.

A matematikai képességekről és ezek agyműködési hátteréről számol be a kísérleti pszichológia és kognitív idegtudomány kutatóprofesszora A számoló agy című cikkében.

Már a csecsemő is számol ? tudjuk meg az írásból. A tudományos kutatók azt mérik, hogy a babák mennyi ideig szemlélnek egy adott számú tárgyat bemutató ábrát, vagyis mennyi idő alatt szoknak hozzá. Ha a babáknak újabb, a korábbitól eltérő számú tárgyat mutatunk be, megváltozik a nézési idő. A kutatók úgy találták, hogy a kicsik akkor képesek a tárgyak ?mennyisége? között különbséget tenni, ha a bennük lévő elemek számának aránya legalább egy a kettőhöz - tudatta az MTA.hu.

Az is látható ? a csecsemőknél és az állatoknál is ?, hogy az elemek számának megkülönböztetése annál nehezebb, minél kisebb a mennyiségek közötti számtani távolság. Ezt a távolsághatásnak nevezett jelenséget láthatjuk a majmoknál is, amikor két halom csokoládé vagy banán közül akkor választják hibázás nélkül a nagyobbat, ha a finomságok száma nagymértékben különbözik egymástól ? tudjuk meg a

Mindennapi pszichológia című folyóirat legfrissebb számából. A nagyság- és távolsághatás valójában nem más, mint az aránytörvény kifejeződése. Hisszük ? írja a kutatóprofesszor ? hogy a számérzéknek evolúciós haszna is van: az állatok esetében nem mindegy ugyanis, hol található több eleség, hol van több a faj ellenségeiből. Ennek az örökségnek a jeleit látjuk a babáknál is. Ne gondoljuk persze azt, hogy az újszülött valamifajta kész számfogalommal ellátva jön a világra! A számérzék nem több és nem kevesebb, mint a hozzávetőleges mennyiségi megkülönböztetés képessége. A számérzék az ember matematikai gondolkodásának fontos, de csupán csak egyik alapköve ? szögezi le a cikkben Csépe Valéria.

A számoknak és a nagyságnak az elménkben jelen lévő képviselete valószínűleg annak eredménye, hogy a külső világ tárgyait és tereit mennyiségük és nagyságuk szerint is leképezzük. Látás nélkül is kifejlődhet tehát a nagyságreprezentáció ? az igazán fontos a térrel kapcsolatos általános tudás. Azzal a térrel, amely nem csupán látással, hanem tapintással is megismerhető.

Úgy tűnik, a számok az agyunkban is ?térbelileg helyezkednek el?. Az ezt vizsgáló első kísérletekben a kutatók nagyon egyszerű feladatokat használtak: a résztvevőknek azt kellett gombnyomással jelezniük, hogy egy szám nagyobb vagy kisebb, mint 65. A nagyobb válaszokat hol jobb, hol bal kézzel kellett jelezni. A feladatot leggyorsabban akkor oldották meg, ha a kisebb számokra bal, a nagyobbakra jobb kézzel kellett válaszolni. Miért van ez így? ? teszi fel a kérdést Csépe Valéria és meg is válaszolja: ?

A fejünkben a számok téri elrendezésére az jellemző, hogy egy aktuális tartományban balra vannak a kisebb, jobbra pedig a nagyobb számok. Ennek a megjelenése agyunk terméke, ugyanakkor a kultúra evolúciójának is jellegzetes példája ? a jobb kézzel adott válasz a kisebb számokra gyorsabb azokban a kultúrákban, amelyekben a számok és betűk iránya jobbról balra van. A számokat tehát abban az elvont térben, amelyet agyunk alkot, téri asszociációk jellemzik, mégpedig olyanok, amelyeknek a kialakulásáért a kultúra és az iskolai oktatás hatása felelős - közli az MTA.hu.32521Egyes műveletek erősen kapcsolódnak a nyelvi rendszerhez és annak agyi képviseletéhez ? hívja fel a figyelmet az akadémikus. Az egy, kettő és a sok, mint korai szóhasználat sem azt jelenti, hogy a kicsik nem képesek a számosságot feldolgozni ? csak éppen megnevezni nem tudják, s a számok és események nem kapcsolódnak még úgy össze, hogy a becslés helyébe léphessen a számlálás.

Mindaz tehát, amiből hosszú fejlődés során a matematikai tudás lesz, a számérzék kialakulásával kezdődik. Nem szabad ugyanakkor elfelednünk, hogy magában a számolásban s a számítási feladatokban jelentős szerepe van a nyelvi rendszernek is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy igen nehezen számolunk idegen nyelven, még akkor is, ha jól beszéljük. A szorzótáblákat biztosan a nyelvi emlékezetben tároljuk, állítja Csépe Valéria, hiszen ennek bizonyítéka, hogy meghatározott agyi területeket érintő sérüléseknél a szorzás és a versek felidézhetősége együtt sérül.

Ám arra is figyelmeztet a kutató, hogy a matematikának saját absztrakt nyelve van. Olyan, amelyre minden tudomány alapvető törvényszerűségei lefordíthatók. Ha ezt a nyelvet nem értjük, nem jutunk magasabbra, nem férünk hozzá a matematika szépségeihez. Nincs tanulás, csak szorongás. Ezt a szorongást kell először leépíteni, megakadályozni. De hogyan, ha olyan életkorban tanítunk egyes alapvető fontosságú elemeket, amikor arra a gyermek gondolkodása nem érett?! Ideje lenne megnéznünk, hogy mit és milyen életkorban tanítunk ? hívja fel a figyelmet a szerző, aki a cikk végén kitér még a diszkalkulia jelenségére, amely a számérzék kialakulásának, a számolás és számítás fejlődésének összetett zavara.

Az emberi agykéreg hálózatos szerveződésének egyik jellegzetes példája a számérzékért, a számolásért, a pontos számításokért felelős rendszer. Ezek közül részletesen csak a legfőbb területeket mutatjuk be.

(1) Megközelítő számítások, analóg nagyságreprezentáció

Minden ismert agykutatási adat szerint mindkét féltekén a fali lebeny egy adott területéhez (horizontális intraparietális tekervény) köthető a nagyság reprezentációja. Ez a terület minden mennyiségi információt feldolgoz, még akkor is, ha a kísérleti személy épp nem végez semmilyen számítási műveletet. Hogyan lehetséges ez? Minden bizonnyal úgy, hogy egyes idegsejt-csoportok bizonyos mennyiségre, számosságra hangoltak, vagyis a mennyiségi észlelés meghatározói.

(2) Nyelvi kód, nyelvi emlékezet

A pontos számítási feladatokban legjelentősebb szerepe a nyelvi hálózathoz tartozó területeknek van (bal inferior frontális kéreg), tehát elsősorban ezekre támaszkodik a számoló agy. A megközelítő feladatokban azonban az (1) pontban leírt rendszer dominál.

(3) A látási és a téri feldolgozás agyi területei a három alapegységből álló hálózatban a látási bemenet, valamint a számok téri rendszerének kialakulásában a legfontosabbak.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.