Tuti tippek, hogyan éljük túl a kánikulát

Forró napok elé nézünk, aminek akár komoly egészségügyi következményei lehetnek, ha valaki félvállról veszi a kánikulát. Az alapvető dolgokat talán mindenki tudja: elegendő folyadék bevitele, testünk hűtése, a közvetlen napfény kerülése. De az alábbi praktikákra nem biztos, hogy elsőre gondolna. Így küzdhet a forróság ellen! 

Forró napok elé nézünk, aminek akár komoly egészségügyi következményei lehetnek, ha valaki félvállról veszi a kánikulát. Az alapvető dolgokat talán mindenki tudja: elegendő folyadék bevitele, testünk hűtése, a közvetlen napfény kerülése. De az alábbi praktikákra nem biztos, hogy elsőre gondolna. Így küzdhet a forróság ellen! 

1. Nézegessen havas tájakat!

Afganisztánból hazatérő, égési sérüléseket szenvedett kato­náknál próbálták ki azt a módszert, hogy az igen fájdalmas kezelések során egy virtuális valóságsisakhoz hasonló szerkezet segítségével békés, havas tájakat mutattak nekik, a fülhallgatóból pedig a téli szél zaját hallották. A módszer be­vált, a katonák fájdalom- és hőérzete valamelyest csökkent a kezelések során. Ha tehát már szédeleg a melegtől, keressen egy szép havas, jeges videót vagy képet.

2. Kapcsolja ki az eszközöket!

Erre meglehetősen kevesen gondolnak, de az egész nap bekapcsolt számítógép szintén hozzájárul a lakás felmelegedéséhez. Ez főleg a régi, asztali gépekre igaz, de egy elhanyagolt laptop is rendesen át tud forrósodni, ha a ventilátor hűtőrácsát már eltömte a por. In­kább takarítsa ki! Ezzel két le­gyet üthet egy csapásra, egy picit csökkenti a meleget, és a gép is meghálálja a törődést. Ha régebbi, melegedő laptopja van, a két széle alá tegyen egy-egy könyvet vagy más támasztékot, hogy alatta is mozoghasson a levegő.

3. Tegye a lepedőt a hűtőszekrénybe!

Reggel dobjon be egy friss lepedőt a hűtőszekrénybe – persze zacskóba húzva –, lefekvés előtt pedig vegye elő, tegye az ágyra, és élvezze a hűvös ölelést. Persze ez nem sokáig tart, csak amíg a test hője át nem melegíti, de lehet, hogy ezt már nem is érzékeli, mert közben elalszik.

4. Rakjon vizes törülközőt az ablakba!

Fogjon egy nagyméretű törülközőt, vizezze be, és csak annyira csavarja ki, hogy nedves ma­radjon, de már ne csöpögjön. Ezután akassza az ablakba: így árnyékhoz is jut, a párolgó víz pedig segít egy picit hűteni a lakás levegőjét.

Ezekre figyeljen!

Rossz hír az allergiásoknak

A csalánfélék pollenje továbbra is intenzív panaszokat okozhat, számukra különösen fontos, hogy lehetőleg kerüljék a parkos, erdős területeket, illetve a felsőruházatukat is gyakrabban váltsák. A hét során várhatóan a parlagfű pollenkoncentrációja is országszerte emelkedik, az Alföldön, illetve a Dunántúl déli részén helyenként már a tüneteket okozó közepes szintet is elérheti.

Vezessen óvatosan az utakon!

A gépkocsivezetők számára az esetleges élénk oldalszél miatti csökkent menetstabilitás mellett főleg a vakító napsütés lehet zavaró, érdemes tehát napszemüveget is bekészíteni a kocsiba. A figyelmetlen és ingerlékeny sofőrök tovább növelik a balesetveszélyt, legyünk a szokásosnál is óvatosabbak a közlekedés során!

Figyeljünk a betegeskedőkre!

Ilyenkor erősödnek a keringési panaszok, akár rosszullét is felléphet. Erősödhetnek vérnyomás- és keringési betegséggel küzdők panaszai. Fáradtság, fejfájás is egyre többeknél jelentkezhet.

A hőség fokozódása különösen az idősek, a túlsúlyosak és a keringési betegségekben szenvedők számára megterhelő: a gyakoribb vérnyomás-ingadozások mellett a keringési panaszok is felerősödnek, többeknél pedig légzési nehézségek, rosszullét is felléphet.

A klíma sem mindig jó

Sajnos a teljesítőképességünkre rossz hatással van ez a tartós hőhullám – mondja dr. Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója.

– Még a makkegészségesek szervezetét is megviseli. Hamarabb kifáradunk fizikailag, valamint pszichésen is, fokozódnak a balesetek. Az immunrendszerünknek sem tesz jót, egy rosszul használt klíma ko­moly megfázásokat, fertőzéseket okozhat.

Kapcsolódó jegyzetünk itt olvasható.