Mértékkel még a károsnak vélt étel is egészséges

Lassan az összes alapélelmiszerről kiderül, hogy káros, és sok esetben az ellenkezője is. Erről beszélt Györki Niké dietetikus és Szendi Gábor táplálkozástudományi szakíró.
Lassan az összes alapélelmiszerről kiderül, hogy káros, és sok esetben az ellenkezője is. Erről beszélt Györki Niké dietetikus és Szendi Gábor táplálkozástudományi szakíró.

Tej

A tehéntejből szívódik fel legjobban a kalcium, így ez az emberiség elsődleges kalciumforrása. Ugyanakkor a napi félliternyi tej-, illetve tejtermékfogyasztást nem érdemes túllépni, mert elhízáshoz, az pedig gyermekkori cukorbetegséghez vezethet.

Szendi Gábor: olyan anyagokban gazdag, amelyek serkentik az emberi szervezet inzulintermelését, s más növekedési faktorokban is gazdag, amik növelik az átlagmagasságot, és serkentik a rák kialakulását is. A tejfehérjék autoimmun folyamatot indíthatnak el, így csecsemőknek adva növeli az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásának a kockázatát. Plusz a sok tejet fogyasztók csontjai furcsamód törékennyé válnak.

Cukor

Az egyszerű szénhidrátok egyike a cukor, amely a szervezetben glükózzá alakul, s valódi energialöket az agynak és az iz­moknak. Gyors vércukor­emelő hatással rendelkezik, ezért nem mindegy, hogy mikor és mennyit fogyasztunk belőle. Korlátozott mennyiségben része lehet az egészséges táplálkozásnak és a sporttáplálkozásnak egyaránt.

Szendi Gábor: ötszáz éve ismerjük a cukrot kristályos formában, s ahogy nőtt a fogyasztása, úgy hízott el a nyugati népesség. Nincs rá szükség.

Hat helyett átlagosan tizenöt gramm sót fogyasztunk naponta. Kutatások sora szerint alapvető a kapcsolat a túlzott sófogyasztás és a magas vérnyomás kialakulása között.

Szendi Gábor: azt, hogy a só magas vérnyomást okoz, kéthetes patkány- és emberkísérletekkel próbálják alátámasztani, miközben egy 53 országra kiterjedő vizsgálat rámutat, minél több sót fogyaszt valaki, annál tovább él. A szervezet szabályozza a sószükségletét, kiválasztva a felesleget. A sóbevitel csökkentésével olyan elektrolitzavarok támadnak, amelyek szívritmusproblémák mellett jelentősen növelik a szívhalál esélyét. A probléma inkább a káliumhiány.

Tojás

Napi háromszáz milligramm koleszterin bevitele javasolt egy egészséges ember számára, ezért érdemes mértékkel fogyasztani a tojást, pontosabban a koleszterindús sárgáját. Tojás sárgájából heti 3–5 darab, amelybe a tésztához és süteményhez használtak is beleszámítanak, gond nélkül beilleszthető az egészséges étrendbe.

Szendi Gábor: a sok tojás maga az egészség. Ráadásul az életkorral nő a koleszterinszint, így ha valakinél időskorban csökkentik a koleszterinbevitelt, azzal megrövidítik az életét.

Kávé

A kávéban található jótékony antioxidánsokat és az élénkítő hatást emeli ki, hangsúlyozva, napi maximum három eszpresszó, szívbetegek esetén legfeljebb két hosszabb kávé jótékony lehet.

Szendi Gábor: a kávé csökkenti a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét, a gyakori kávézás pedig nem­csak az agyra gyakorol jótékony hatást, de drasztikusan mérsékli a Parkinson-kór megjelenését.