Playback? Csalással vádolják A Dal stábját

A Spoon együttes fellépésekor jól látható volt, hogy a frontember mikrofonja nincs bekapcsolva, a hangja mégis szólt.
A Spoon együttes fellépésekor jól látható volt, hogy a frontember mikrofonja nincs bekapcsolva, a hangja mégis szólt.

Kemény vita alakult ki A Dal elődöntőjéből továbbjutó Spoon zenekar körül. A fiúbanda szinte tökéletesen adta elő a Keep marching on című dalt, ám az utolsó tíz másodpercben furcsa dolog történt. Az énekes, Grósz Márton elvétette a szöveget, mást énekelt, mint amit hallani lehetett, amiből sokan arra következtetnek, hogy nem szólt a mikrofonja. Azaz nem csak a zene, hanem az ének is playback, tátogás volt. Ez azonban súlyos szabályszegés volna a hazai Eurovíziós Dalfesztivál elődöntőjében, hiszen szabály, hogy az előadók élőben énekeljenek.

– A dalfesztivál alapszabálya, hogy csak élő emberi hang szólalhat meg a színpadon – nyilatkozta a Borsnak korábban az MTVA sajtóosztá­lyának alkalmazottja. Most pedig azt hangsúlyozták: nem történt csalás. – A Dalban élőben énekelnek az előadók – mondta a munkatárs. – Ezen kívül a zenei producer ellenőriz minden zenei alapot, hogy ne legyen rajta emberi hang. Marci rosszul léphetett be.

A Bors felkeresett két, a témában jártas szakembert is, aki látta a produkciót:

– Egy gyanúsan kristálytiszta dalt hallhattunk, ahol még a fütyülés is tökéletes volt – nyilatkozta Szigeti Ferenc, a Karthago együttes alapítója. – 36 éve vagyok a szakmában, de ilyen ügyesen még a profi énekesek sem tudnak előadni egy ilyen nótát. Nem állítom 100 százalékra, hogy playback volt, de nagyon gyanús. A tátogásnál előfordul, hogy az előadó hamarabb belekezd a szövegbe, ám Márton nem ezt a tipikus hibát követte el. Meglepve tapasztaltuk, hogy a dal 2 perc 50 másodpercénél teljesen más szöveget énekelt, mint amit hallhattunk. Lehet, hogy valamiért mást is akart énekelni, vagy csak motyogott valamit, netán káromkodott, miután a fülese elmozdult. Mindenesetre a motyogás nem, ám az ének hallható volt – magyarázta a szakember, akinek véleményét más, a szakmában rutinos hangmérnök-zenész is megerősítette.

© Fotó: Fórika Attila

– Gyanús, hogy playbackelnek a srácok. Az énekes motyogását bizonyára a térmikrofonok rögzítették, hiszen, ha működött volna a sajátja, ugyanolyan kristálytisztán hallhattuk volna a bakit is, mint az utána következő éneket.

Grósz Márton sajátos módon reagált a zenészek megjegyzéseire:

– Az említett résznél valóban rosszul léptem be, de utána egyből folytattam a vokállal együtt. Nagyon nagy elismerés a két, neve elhallgatását kérő zenei szakértőtől, hogy ennyire tetszett nekik az ének és a vokál is. Remélem, kiemelten fognak figyelni minket szombaton a középdöntőben is, azon leszünk, hogy még jobban teljesítsünk, mint az elődöntőben – mondta Marci.

2:50-nél az árulkodó jelenet.

Bunda! – írják a fórumozók

A világhálón számtalan hozzászólás jelent meg a „tátikagyanús” előadással kapcsolatban. Közülük a legtöbb igazságtalanságot emleget. „Felháborítónak tartom, hogy ilyen hibákat vétsenek élő adásban, biztosan bunda!” – írja az egyik fórumozó. „Lehet, hogy csak két másodpercre kapcsolták ki a mikrofonját” – ironizált egy másik.

Hibás kódszám a műsorban

Más, különös dolog is történt. A Dal egyik asszisztense a papírokra rossz kódszámokat írt fel. Amikor az adásképen észlelni lehetett a hibát, azonnal intézkedett a stáb, így a műsorvezető, Harsányi Levente megkérte a fellépőket, hogy tegyék le a hibás feliratokat, és ezt Tatár Csilla adásban korrigálta a helyes kódszámra.

A műsor készítői sajnálják ezt az emberi mulasztás okozta hibát, s közölték a Borssal: az élő adás sajátosságaiból adódóan némi kis időbe telik a hibák korrigálása. Ez a hiba szerencsére a végeredményt és a szavazást semmilyen mértékben nem befolyásolta – tették hozzá.

Jegyzetünk itt.