Mi kerül 517 milliárd forintba a metrón?

Európa egyik legdrágább metróját építi a főváros, miközben az évek során az átadás dátuma 2003-ról 2013-ra csúszott ki. Költségeivel hasonló a helyzet, ami a kezdeti 195 milliárdról már 517 milliárd forintra duzzadt. Mint lapunk megírta, a két napja nyilvánosságra hozott hatástanulmány szerint a beruházás megtérülésére legalább 30 évet kell várni, míg a metróra szállók mindössze öt percet nyernek majd az új vonallal. Demszky Gábor főpolgármester nem kívánt az ügyben megszólalni. Mi került ennyibe az új metrón - többek között ennek járt utána a Bors.
Európa egyik legdrágább metróját építi a főváros, miközben az évek során az átadás dátuma 2003-ról 2013-ra csúszott ki. Költségeivel hasonló a helyzet, ami a kezdeti 195 milliárdról már 517 milliárd forintra duzzadt. Mint lapunk megírta, a két napja nyilvánosságra hozott hatástanulmány szerint a beruházás megtérülésére legalább 30 évet kell várni, míg a metróra szállók mindössze öt percet nyernek majd az új vonallal. Demszky Gábor főpolgármester nem kívánt az ügyben megszólalni. Mi került ennyibe az új metrón - többek között ennek járt utána a Bors.
Ezt ígérte a főpolgármester:

1998. január 28. sajtótájékoztató
– A korábban tervezettnél várhatóan fél évvel később, csak 2003 júliusára készül el az új metró. A késés oka a kormánnyal folytatott tárgyalások elhúzódása. (tervezett költség 195 milliárd forint)

2004. január 14.
– A főpolgármester úgy látja, ma még nem beszélhetünk arról, hogy a metróberuházás késik, és ha az első tendereket – a szükséges engedélyek birtokában – az év első felében ki tudják írni, 2008 végére megépülhet a metró. (tervezett költség: 320 milliárd forint)

2006. június 8.
– Mára túl vagyunk minden politikai huzavonán, pereskedésen. A beruházáshoz szükséges pénzt pedig törvény garantálja. Úgyhogy most már semmi sem akadályozhatja meg, hogy terveink szerint 3 év múlva, 2009 végén utazhassunk az új, zöld metrón. (tervezett költség: 376 milliárd forint)

2006. június 28.
– A márciusban aktualizált ütemtervnek megfelelően zajlik a 4-es metró építése, amelynek során a természetszerűleg jelentkező problémákat a szakemberek rendezik a kivitelezővel – mindez része a normál munkamenetnek.

2007. április 3.
– Bízom a jelen lévő metróépítő szakemberek munkájában, ezért szilárd meggyőződésem: 2010 végére készen lesz az új metróvonal els szakasza Budapesten. (tervezett költség: 485 milliárd forint)

2007. október 25.
– A tesztüzem, az előre nem látható események kockázata, tovább a költségtúllépés megakadályozása miatt a pályázatban 2011. június 30. szerepel végső határidőként. (tervezett költség: 511 milliárd forint)

DBR Metróprojekt Igazgatóságán a késés okaiként az enegedélyezési folyamatok csúszását, és nem várt műszaki akadályokat (Fővám tér és a Gellért tér talajának minősége) jelölték meg. Az igazgatóság a növekvő kiadásokról szólva úgy nyilatkozott : 1998-ban, 151 milliárd forintban jelölték meg a költségeket (I. szakasz), ami a beruházás leállítása miatt eltelet időszakra kalkulált infláció miatt lett drágább. Ehhez jött még a 2004-2008-as időszak inflációja, és a metrótörvényben nem szereplő, kapcsolódó felszíni beruházások költségei, amit még az uniós pályázatoknál szokásos 10 százalékos tartalékkerettel is ki kellett egészíteni. (Két szakasz építését vették eredetileg tervbe a Keleti és a Kelenföldi pályaudvar illetve a Dózsa György út és a Bosnyák tér között összesen 14 állomással.)
Másként látja az okokat Tarlós István (Fidesz), aki szerint a 2-es metró építésére egyetlen cég, a Metróber is elég volt ahhoz, hogy elkészüljön a vonal. Most viszont a BKV milliárdokat költ projektvezetési és tanácsadói feladatokra, külső cégeknek fizetve.

Ami eddig történt:
- A végleges tanulmányt a megállókról 1996-ban fogadták el.
- Az Orbán-kormány „luxusberuházásnak” minősítette az építkezést
- A metróépítés költsége az 1998-as 195 milliárd forintról 517 milliárd forintra kúszott fel.
- Csütörtökön nyilvánosságra hozta a főváros a 4-es metró EU-s pályázatában is szereplő pénzügyi és hatékonysági elemzéseket. A dokumentumból kiderült: ha minden a tervek szerint halad, 2013-ra készül el a Bosnyák térig tartó második szakasz.

Külföldön olcsóbban építik
– Prágában 4,6 kilométerrel és három új megállóval bővült a metróhálózat. A beruházás értéke 155 miliárd forintból kijött.
– Madridban 3 év alatt 90 kilométernyi új metrót és 80 állomást építettek, ami 1,09 milliárd forintba került (kétszer annyiba, mint amennyi most a 4-es metró várható költsége)
– Mallorcán 2005-ben döntöttek új metróvonal építésről: két év alatt el is készült, és pusztán 32 milliárd forintba került. Hossza 7,2 kilométer, és 9 állomást alakítottak ki rajta.


Bors