Levente Péter kocsmában lett Móka Miki

Ha azt mondjuk, Móka Miki, az idősebb generáció tagjai gondolkodás nélkül rávágják: Levente Péter, és talán még a legendás búcsúszöveg is az eszükbe jut: „Véget ért a móka mára, zárul Miki mókatára...” Ötvenkét évvel ezelőtt indult hódító útjára a Magyar Televízió Zsebtévé című sorozata Mikivel és Hakapeszi Makival, hogy egy év után heti sorozat váljék belőle. A szereplők játékos-mesés jelenetek segítségével tanították a gyerekeket az alapvető társadalmi és viselkedési szabályokra, mondhatni, az életre. Levente Péter egy csapásra óriási népszerűségre tett szert, de hogyan lett az ország Móka Mikije?

1976-ban egy adás felvételén: Szuhay Balázs, Hakapeszi Maki és Levente Péter © MTI

Nem volt egyszerű dolga, miután édesapja forradalmárként börtönben ült, és ezt az ő kartonjára vastag, fekete betűkkel fel is vésték. Érettségi után emiatt nem vették fel a Színművészeti Főiskolára, de nagy szerencséjére szerződtették az Állami Bábszínházhoz, melynek a színészképző stúdiójába is bejutott. 1961-et írtunk ekkor.

– Négy éve voltam a Bábszínházban, amikor táviratot kaptam, hogy várnak a Magyar Televízió épületébe. Ott azonban közölték, ez tévedés. Bánatomban leültem a büfében, ahol volt néhány báb az asztalon. Bábozni kezdtem – kezdi Levente Péter, a többi pedig már történelem: a bábozó fiatalra felfigyelt egy rendezőasszisztens, és még aznap délutánra leszervezett neki egy találkozót a televízió D próbatermébe, ahol egy új műsor szereplőit válogatták.

Péter két órával a megbeszélt időpont előtt érkezett, és az üres teremben játszani kezdett a damilokon lógó-libegő majomfigurával, Hakapeszi Makival. Hirtelen megjelent mögötte Szabó Attila rendező, és szerepet ajánlott neki.

Hakapeszi volt talán a műsor legnagyobb sztárja. A nagyétvágyú majom suta trükkökkel próbált édességhez jutni

– Nem tudok marionettezni, tiltakoztam. Maga élő szerepet fog játszani, mondta erre, Hakapeszi Makit Kemény Henrik mozgatja. Én ezt nem vállalhatom, nagyon kezdő színész vagyok – hebegtem.

Szabó Attilát nem lehetett eltéríteni, beszélgetésre invitálta Pétert.

– Minden kocsmában, vendéglőben, kávéházban megittunk valamit. Mire az út végére értünk, igent mondtam. Szabó Attila zsebében volt egy felkérő, ott helyben aláíratta velem.

Bunyós Bálintot olykor Levente Péter átvette a bábostól, és maga mozgatta © MTI

Tizenöt év telt el, aztán 1980-ban bezárult a mókatár. Miért?

– Becsületből mondtam le Móka Mikiről, mert a későbbi rendezővel sok mindenben nem értettem egyet. Úgy éreztem, ez a színvonal rovására megy, nekem így kötelességem volt abbahagyni. Móka Miki az én diplomám, az összes többi a napi PhD-m – mondja derűsen a művész.

A Zsebtévé után

Móka Miki közben Levente Péterként az Operettszínház tagja volt, majd a Mikroszkóp Színpad gyermekrészlegének színész-rendezője. 1980-tól 1994-ig a Magyar Rádióban Döbrentey Ildikó Ki kopog? című óvodások műsora, 1990–2000-ig az Égből pottyant mesék című televíziós sorozat főszereplője, rendezője is. Péter felesége, gyerme­keik édesanyja és ötven éve meghatározó alkotótársa, Döbrentey Ildikó meseíró. Negyven éve együtt dolgoznak Gryllus Vilmossal, ahogy mondja, lelki-szellemi szövetségben. Emellett Magatartáskultúrát tanít, rendszeresen hívják Kacagó koncert, 4–104 éveseknek szóló műsorát. Jelenleg a magatartáskultúráról, az érett felnőttségről gondolkodó füves könyvén is dolgozik.

– Ötvenhárom éve nem késtem el sehonnan. Nem mondtam le előadást, nem voltam betegállományban. Számomra a megbízhatóság a legfontosabb. Aki velem köt megállapodást, az a biztonságot kapja cserébe.