Botrány a Dalban: miért volt hamis Saunders?

Vizsgálatot, óvást követelnek zenész körökben A Dal döntője miatt, és abban egyetértenek: Kállay-Saundersszel valaki nagyon kibabrált.
Vizsgálatot, óvást követelnek zenész körökben A Dal döntője miatt, és abban egyetértenek: Kállay-Saundersszel valaki nagyon kibabrált.

Annak ellenére, hogy Freddie képviselheti Magyarországot a stockholmi Eurovíziós Dalfesztiválon, a hírek jó része nem róla, hanem Kállay-Saunders Andrásról szólnak, aki hamisan énekelt a szombati döntőn. A zenészszakma egy emberként állt ki a Facebookon az énekes mellett, aki abszolút hallásáról és tiszta énekléséről híres. Czutor Zoltán például azonnali ügyészségi vizsgálatot követelt, Pacsai Márk, András dalának zenei producere pedig egy hosszú videóban magyarázza el, mi is lehetett az, ami tönkretette az előadást.

Tisztán énekelt

– A Dal című műsorban a zenei alap mindig playback, tehát előre felvett, az énekesek viszont élőben énekelnek. Ezért a fülükbe a zenei alapot kapják meg, hogy tudják, mihez kell igazodni. András nem énekelt hamisan, hanem egy hanggal feljebb, mint ahogy a kíséret A Dal színpadán szólt. Elejétől a végéig pontosan egy hanggal feljebb. Ilyen kunsztra senki nem képes! – magyarázta már a Borsnak Pacsai. – Tudni kell, hogy létezik egy hanggal magasabb kíséret is, ezzel szól a dal rádiókban, de ebből a felvételből a műsorgyártó cég nem kapott, mert az élő adásokra András azt kérte, egy hanggal vigyük lejjebb az egészet, hogy könnyebben ki tudja énekelni – teszi hozzá.

Így hát A Dal minden fordulójában a mélyebb zenei alap szólt. A nézők számára a döntőben is, András fülében viszont Pacsai szerint az egy hanggal magasabb verzió.

Több, mint baki

– Érthetetlen, hogy került a fülére az egy hanggal magasabb zenei alap – folytatta a producer, aki szerint elképzelhetetlen az, hogy ha Andrásnak a jó zenei alap szól a fülében, akkor végig egy hanggal magasabban énekeljen.

– Ha így is volt, a szám közben valahol korrigálnia kellett volna, de ezt nem tette meg, hiszen mindvégig azt hitte, jól énekel. Ezért is lehet az, hogy a hangmonitort sem vette ki szám közben a füléből – mondta Pacsai, aki a kiadót képviselő Bértzes Ádámmal együtt azt is kifogásolja, hogy ha technikai problémának értékelte a stáb és a zsűri az első rosszul elénekelt produkciót, miért nem hagytak neki időt a második számig, és hogyan sikerült ilyen hamar megoldani a bizonyos technikai bakit. Illetve, ha sikerült megoldani, akkor miért nem tájékoztatják a közvéleményt a hiba mibenlétéről?

– Nem hibáztatunk senkit, csupán szeretnénk választ kapni arra, hogy mi történt a műsorban – mondta Bértzes.

Nem nyilatkozhat

Az ügyben kerestük Saunderst is, hogy mondja el nekünk, pontosan mi szólt a fülében, de kiadója jelezte, hogy András a kérdésben nem nyilatkozik. „Nem hallottam az első hangokat, és nem tudtam, milyen hangnemben vagyok. Azután, hogy az első két sort elrontod, nehéz visszatalálni a dalba, pláne, ha versenyben vagy – vállalta magára a felelősséget Saunders közvetlenül az adás után.
A producer által felvetett kérdéseket az MTVA-nak is feltettük. A válaszokból kiderül, hogy technikai hibát nem észleltek, a végeredmény nem megtámadható, Kállay-Saundersnek pedig a beéneklés vihette el a fülét.

A hangmérnök is üzent

Gyulai Zsolt, a műsor adáshangmérnöke nyílt levelet tett közzé.

„A stáb és jómagam nevében kérem ki magamnak még a feltételezést is, hogy bárki szabotálta volna a Kállay-Saunders Band produkcióját!!! A zenei alap bejátszó eszközből egy sztereó csatorna érkezett hozzám, amit a hangosításnak én továbbítottam, így kizárt, hogy egy másik alap is szólhatott volna a monitorrendszerben! Az alapokat én adtam a bejátszáshoz, és nem csináltam másik hangnemverziót” – írta Gyulai, aki szerint a produkció közben nem merült fel technikai hiba.