Nyoma veszett a császár vonatának

Rejtélyes módon tűnt el a Nyugati pályaudvaron álló, kincsekkel és értékes festményekkel berendezett szerelvény. Ferenc József ezzel érkezett Bécsből a Millennium évében.
Rejtélyes módon tűnt el a Nyugati pályaudvaron álló, kincsekkel és értékes festményekkel berendezett szerelvény. Ferenc József ezzel érkezett Bécsből a Millennium évében.

A szerelvény az ezeréves magyar nemzet ajándéka volt az uralkodónak. Az 1896-os millenniumi ünnepségre készítették, hogy Ferenc József Bécsből ezzel a pompás vonattal érkezve nyissa meg a magyar kiállítást.

A vonat 1919-ben tűnt el. Az Iparművészeti Múzeum fotótára őriz róla egy különleges sorozatot, amit Klösz György, a budapesti városfotózás meghonosítója készített. Ezeket a közelmúltban digitalizálták. A fekete-fehér képek mellett a Vasúti és Közlekedési Közlöny 1896. május 24-i számának leírása alapján tudhatunk meg többet a szerelvényrôl, például azt, hogy öt kocsiból állt. A királynak és a királynénak egy-egy, a kíséretnek kettő és egy étkezőkocsi. Az öt vagonhoz tartozott még kettő a konyhahelyiségeknek.

A királyné kocsijának belső tere XVI. Lajos stílusában készült. Sissi vagonjában volt szalon, háló- és öltözőfülke, személyzeti fülke, illetve mellékhelyiség. A ki­rály kocsija egy előcsarnokból, szárnysegédi szalonból, királyi szalonból és hálóteremből állt. Még a mellékhelyiséget is pompás, neoreneszánsz stílusban rendezték be.

A fából készült burkolat díszítőelemei mellett a textíliákban a magyaros motívumok is nagy hangsúlyt kaptak. A királyi fülkében millenniumi mintával díszített Zsolnay-díszedények álltak. Az étkezőkocsi mennyezetét pedig a kor népszerű művésze, Lotz Károly által készített festmények díszítet­ték.

Az udvari vonatot a Nyugati pályaudvar területén őrizték, 1919-ben azonban nyoma ve­szett. Egyes feltételezések szerint a román hadsereg hurcolta el. A királyi kocsiból egyedül a címeres dísztábla maradt meg…