Matrózhiány miatt a komp nem üzemel 2019. 06. 23-tól – ez az üzenet vár mindenkit, aki Százhalombattánál akar átkelni a Dunán. Azt, hogy mikor lesz újra hajós közlekedés ezen a szakaszon, még nem tudni, de az biztos, hogy Lerner János hajóskapitány végleg befejezte a pályafutását.
– Nem a pénz miatt csináltam, mivel másból megélek, hanem azért, mert ígéretet tettem, hogy amíg bírom, viszem az üzletet. Befektettem a hajókba, és már körülbelül 30 éve járok Tököl és Százhalombatta között mindennap, fizetés nélkül – kezdte a történetet a 68 éves kapitány.
– Ha minden rendben lenne, és lenne munkatárs, csinálnám még. Az utolsó matrózom is részegen járt be dolgozni, sajnos nincs olyan ember, aki megbízhatóan dolgozna – mondta Lerner, majd keserűen legyintett:
Ha lenne megfelelő számú legénység a hajókon, akkor nem lenne annyira megterhelő ez a feladat, így az egészsége sem ment volna rá a munkára. Emellett a kompot sem könnyű fenntartani, anyagilag nehéz munkának számít. Ahogy János, úgy az emberek sem örülnek a döntésének, ottlétünkkor többen kényszerültek a 20 kilométeres kerülőutat választani, amikor meglátták a táblát. A komp szolgálati telefonja is folyamatosan csörgött, de a tulajdonos csak egy dolgot mondott mindenkinek: a komp végleg leállt.
Balhés ügyek
Igaz, hogy a komp már nem üzemel, de rendőrségi ügy még mindig van. Egyik alkalommal egy részeg férfi támadta meg a kapitányt.
– Az illető magánfuvart akart, de már csak a Duna közepén mondta, hogy nincs pénze. Felhívtam a vízi rendészetet, ők szóltak az érdi rendőrkapitányságnak. Benntartottam a kompot a vízen, hogy ne tudjon elmenni, erre megdobált sörösdobozokkal – mesélte a ma már vicces történetet, azonban vannak olyanok is, amelyek még évek távlatából sem mondhatók mókásnak.
– A vízen a legkisebb hiba is végzetes lehet. Itt folyamatosan jönnek-mennek a hajók, de olyan nehezek, hogy nem tudnak megállni. Egy esetre nagyon is emlékszem, nem sokon múlott, hogy összeütközzünk. A GPS-en láttam, hogy nem jön hajó, ezért elindultam, de akkor szóltak, hogy mégis van egy, ami felém tart. Kiszaladtam a kerékállásból, akkor szabad szemmel már láttam a nagy sebességgel közeledő teherhajót, aminek a jeladója nem volt bekapcsolva. Csak a szerencsén múlt, hogy nem történt baj. De mire visszaértem a kormány mögé, már jelzett a GPS. Egy ilyen kompra felfér 6 autó, most számoljunk csak mindegyikre két személyt. Az autók darabja átlagban számolva 2–3 millió, de az emberélet felbecsülhetetlen – mesélte dühösen, hevesen gesztikulálva a megdöbbentő esetet Lerner. De nem csak a hajókkal volt baj, egyszer egy fékhibás teherautó csúszott le a kompról egyenesen a vízbe, amiért szintén a kapitányt vonták kérdőre.
Éjjel-nappal dolgozott
Az M0-s autópálya felújítása miatt jócskán megnövekedett a forgalom az átkelőhelynél, a kapitány ezért is restelli, hogy pont most kellett ezt abbahagynia, de egyedül nem szállhat vízre.
– Van négy fiú- és egy lányunokám, akik Tökölön laknak, tehát a Duna másik oldalán. Fél éve nem láttam őket. A feleségem is ott lakik, vele is csak telefonon tartom a kapcsolatot. Nekem itt kell élnem Százhalombattán a révházban. Most, hogy vége, lassan visszaköltözöm, de nagyon sok mindent kell elvinni innen – mesélte Lerner. Arra a kérdésre, hogy mi lesz most a kompokkal, egyértelmű választ adott: minden tulajdonán túltesz. Azonban nem lesz könnyű megválni ezektől, hiszen összesen 45 millió forintot ér az egész kompbiznisz.
– Vannak jelentkezők, de nem akarom csak úgy odaadni valakinek. Szeretném, ha jó kezek közé kerülne a terület, a hajók és a hozzájuk tartozó eszközök, felszerelések is. Amíg nem tudok túladni ezeken, addig Tökölön fognak pihenni – magyarázta szomorúan a tulajdonos.
Matróz süllyeszthette el
Az idei év sem telt el problémamentesen. Ahogy azt a Bors is megírta, áprilisban Százhalombattán süllyedt el a komp hajója. A kapitány szerint hozzáértő kezek lehetnek a hibásak, mivel ilyen nem történhetett meg. Ő az éppen akkor kirúgott matrózára gyanakszik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.