Így tutira nem alszik vissza ébresztés után

Nincs jobb, mint kipihenten, mégis időben ébredni. A többség azonban riadtan kel vagy visszaalszik. Mi a jó megoldás?
Nincs jobb, mint kipihenten, mégis időben ébredni. A többség azonban riadtan kel vagy visszaalszik. Mi a jó megoldás?

A hagyományos ébresztőórák mellett számos okostelefonra kifejlesztett és egyéb megoldás létezik már a tökéletes ébresztésre.

Sokkol a csendet megtörő zaj

Dr. Hans van Dongen, a Pennsylvaniai Egyetem Alvás és Kronobiológia Tanszékének tudományos munkatársa úgy nyilatkozott az Oprah.com internetes portálnak, hogy szörnyűnek tartja a csendet megtörő ébresztőórát, mert olyan üzemmódba kényszeríti, amelyre a szervezete még nem ké­szült fel. – Léteznek olyan, fokozatosan erősödő hangjátékkal ébresztő szerkezetek, amelyek megkönnyítik az alvás utáni első tehetetlenségi pillanatokat – ma­gyarázza. Egy másik szaktekintély, dr. Mark Rosekind a programozható kávéfőzőkkel érvel. S valóban, a frissen lefőtt kávé illata finoman és pozitív érzésekkel segítheti az ébredést.

Érdemes kísérletezni

Dr. Várszegi Mária neurológus-pszichiáter főorvos, a Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság vezetőségének tagja azt mondja, bár sokféle módszer létezik, mindenkinél más a célravezető. – Ébredés szempontjából sincs két egyforma ember. Vannak lassan ébredők, s olyanok, akiknek azonnal kipattan a szemük. Mivel többféle módszer létezik, érdemes kísérletezni, hogy megtaláljuk, mi a jó nekünk. Ha pedig a párunkkal ébredünk, legyünk tekintettel a másikra – tanácsolta a szakember. Hozzátette, hogy a gondolataink átprogramozása is sokat segíthet. – Szeressünk aludni és szeressünk ébren lenni, akkor egyikből sem lopunk időt a másik rovására – szól a megfontolandó üzenet.

Megbűnhődik, aki becsapja a szervezetét

Az alvászavarok kezelésére szakosodott Radics Judit doktornő a megelőzést hangsúlyozza:
– Az alvás nagyon fontos élettani szerepet tölt be, a regenerálódás szolgálatában áll. Aki rendszeresen
nehezen ébred, figyeljen jobban az alvásidejére. Ajánlott mindig ugyanabban az időben lefeküdni és felkelni. Akinek sikerül optimálisan időzítenie az alvásidejét, gyakran tapasztalja, hogy már az óra jelzése előtt néhány perccel kipihenten és magától felébred. Bár léteznek erős ébresztőmódszerek, s tudatmódosító szerekkel, génmanipulációval is kísérleteznek, miképp lehetne kevés alvással vagy anélkül élni, az emberi szervezet működését nem lehet büntetlenül becsapni – vélekedik.

Nyelvtörőre némul

Sajátos megoldásokkal igyekszik elűzni az álmot a szemünkből egy új mobilalkalmazás. Az ébresztési módok között szerepel nyelvtörő, melynél a rendszer által feldobott szöveget kell visszaolvasni, illetve grimaszoló, ahol a kívánt arckifejezést kell bemutatni ahhoz, hogy elnémuljon az ébresztő hangja.