Aktuális

Hetven éve döntötték le a legszörnyűbb  halálsorompót

Bors

Létrehozva: 2018.06.20.

Sokan szó szerint az életükkel fizettek, mert türelmetlenek voltak, mások csak a hosszas várakozásba meg a dugókba haltak bele majdnem. <br /> A halálsorompók – azok a helyek, ahol a fő vasútvonalak egy szintben keresztezték az egyre forgalmasabb fővárosi utakat – évtizedekig megkeserítették a budapestiek életét.

Forrás: Fortepan

„Öt évtizede, amióta a fejlődő város túllépte terjeszkedésében a régi határokat, a Thököly úti sorompó negyed­órával korábbi felkelést, értelmetlen időpazarlást, a várakozás nehéz perceit és töméntelen bosszúságot jelentett a zuglóiak életében. De ezenfelül a forgalom számára állandó életveszélyt és napi 4 órás forgalomzárlatot, időkiesést jelentett az újjáépítésben.

Megindult az újjáépítési munka, hogy 150 nap alatt felépítsék a vasúti felüljárót, amit az elmúlt rendszer ötven év alatt sem tartott fontosnak felépíteni” – számolt be a kor szellemének megfelelő diadalittassággal a Magyar Filmhíradó 1948 tavaszán az ikonikus Thököly úti halálsorompó megszüntetéséről. Akkor adták át a ma szörnyen lepusztult állapotban lévő Zugló vasútállomást is.

Előbb jön a kaszás

De mit is jelentett pontosan a köznyelvben elterjedt halálsorompó kifejezés? Azokat a so­rompókat hívták így az 1970-es évekig, ahol a fő vasútvonalak Budapesten belüli szakaszai egy szintben keresztezték a forgalmas fővárosi utakat. Érdekesség, hogy nem csak azért, mert ezeknél az átjáróknál rengeteg türelmetlen gyalogost gázolt el a vonat.

A sorompóknál veszteglő városi közlekedők úgy érezték: előbb jön el értük a kaszás, minthogy végre felnyíljanak a karok. Ráadásul ezek – ahogy a mai szleng fogalmaz – „bekésették” a tömegközlekedési járatokat is, bónuszként pedig a feltorlódó járművek megbénították egy komplett városrész forgalmát.  A legtöbb ilyen gebaszos sorompó a Nyugati pályaudvarra befutó vasútvonalakhoz tartozott. A legkritikusabb helyzet a Budapest–Cegléd–Szolnok/Szeged vonalon alakult ki, ez keresztezi a Thököly utat a Hungária körútnál is. 

Hét és fél óra

Ennél a bizonyos zuglói kereszteződésnél egy nap – a filmhíradóban elhangzottakkal ellentétben – összesen hét és fél (!) óra hosszat voltak zárva a sorompók a negyvenes évek má­sodik felében, természetesen tipikusan a legforgalmasabb nappali időszakban. Nem csoda: ez a vasútvonal köti össze Budapestet Kelet- és Délkelet-Magyarországgal, olyan nagyvárosokkal, mint Debrecen, Nyíregyháza, Szeged, Kecskemét vagy Szolnok.

A megoldás csak az lehetett, hogy a vasútvonalat magas töltésre helyezik át – azaz megemelik –, a halálsorompót pedig egy vasúti híddal váltják le. Az építést 1940 májusában kezdték el, de a második világháború közbeszólt. A félkész földművet ráadásul Budapest ostroma idején megrongálták, nagy részét elhordták védvonalak építé­séhez.

Rákosváros megálló

Bár a háború után általános építőanyag-hiány volt, a zuglói építkezés gyorsan haladt. A töltésbe a salakanyag mellett a romba dőlt budapesti épületek anyagából is jócskán jutott. Most hétfőn volt 70 esztendeje, hogy az új nyomvonal és vasúti híd 1948. június 18-án megnyílt az új Rákosváros megállóhellyel együtt – ezt hívjuk ma Zugló vasútállomásnak. Az első vonat este fél hat előtt pár perccel haladt át a Thököly út fölött az egybegyűlt tömeg ovációjától kísérve. Majd Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter elvtárs beszéde után az építkezésen dolgozó munkások jelképesen ledöntötték a halálsorompót. 

A kommunista sikerpropagandától eltekintve a felüljáró megépítése a közlekedési szakemberek szerint is nagyszerű döntés volt. A budapesti halálsorompók többségét aztán az 1970-es évekre felszámolták, de még ma is létezik belőlük négy. Legismertebb a Rákosrendező pályaudvar melletti, Szegedi úti átkelő, ami továbbra is neuralgikus pontja a főváros közlekedésének.

Háromszor ment át rajta a vonat

– 1946 júniusában a Thökölyn járó villamos összeütközött egy tolató vasúti szerelvénnyel – idézte fel a Borsnak Tóth Eszter Zsófia történész, a Veritas Intézet munkatársa.

– Több súlyos sérült mellett halálos áldozat is volt: a vonat fűtője, aki leesett az ütközés miatt. Olyan is előfordult, hogy két tolató mozdony ütközött a 67-es villamosnak. Három katona megsérült, egy minisztériumi hivatalszolga pedig életét vesztette.

Egyszer egy mérnök lelte halálát a halálsorompónál, rá­adásul nem tudták eldönteni, hogy öngyilkosság vagy baleset volt-e. Imádta a focit, és benézett a közeli kocsmába a meccs után. Ittasan tartott hazafelé, amikor elütötte a vonat, és még másik két szerelvény is átment a holttestén.

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17166905_auto_resized.jpg
origo.hu

Itt van Spanyolroszág döbbenetes háborús lépése

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27485_resized.jpg?avcount=1714181711
origo.hu

Több százezer ukrán került nagy bajba: itt van Zelenszkij újabb felháborító döntése

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17161300_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Teljes siker, buknak a 18 éves magyar úszónőre a tengerentúlon

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17163668_auto_resized.png
metropol.hu

Házasság első látásra: Gyöngyi Csabival marad

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17156309_auto_resized.jpg
vg.hu

Széll Tamás helyett új séfet igazolt a Lidl

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27486_resized.jpg?avcount=1714181711
origo.hu

Brutálisan megtámadták, véresre verték a TV2 sztárját

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17158824_auto_resized.jpg
mindmegette.hu

Kivonul a Spar az országból? Itt a cég magyar elnökének válasza

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27151_resized.jpg?avcount=1714181711
she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27483_resized.jpg?avcount=1714181711
videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27468_resized.jpg?avcount=1714181711
origo.hu

A világ legjobb csapata újra Budapesten (hirdetés)

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/JFNWf7mmWEpw5pefPCStAvMzjd1iDbJYH6M84_RYm3Q/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzExMmFlY2MyMzQxZTRhZDRiNmQ5MzllNDQzM2MyNWVi.webp
Veszélyes

„Sosem volt allergiás" – éjjel rohant a mentő a magyar tinilányért, rejtélyes tüneteket okozott az eper

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/u7ptSj9iRCOm-kNdbpSuZodFbrk4Lvzph-Ia1iIi0h8/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2ExOGMwZTBmNDM4ODQwNjk4NzZiYTk5YzgxNzBhNzQw.webp
Szívszorító

„Sírva közöltem vele a hírt" – meg vannak számlálva a 14 éves Melissza napjai