A MÁV Szimfonikus Zenekar három évvel ezelőtt készítette el a Himnusz új, kilencven másodperces, nemzetközi sztenderdeknek megfelelő zenekari változatát, amit most, a riói olimpián hallunk majd először – és remélhetőleg jó sokszor. A zenekart a Magyar Olimpiai Bizottság kereste meg azok után, hogy a 2012-es londoni olimpián, illetve az elmúlt években többször is méltatlan Himnusz-változatokat volt kénytelen hallgatni a magyar szurkolótábor. Ezzel indokolta az új verziót az Erkel Ferenc Társaság, amely azt hitelesítette.
A Himnusz nemcsak gyorsabb lett valamivel, új benne a harangszó is. Ez utalás az idén éppen 560 esztendeje történt nándorfehérvári diadalra, ami kapcsán III. Callixtus pápa Európa-szerte elrendelte a templomokban a déli harangozást. Megkereste a Bors Kerényi Imre Kossuth-díjas rendezőt, a magyar kulturális értékek megőrzésével és fejlesztésével összefüggő feladatokért felelős miniszterelnöki megbízottat:
– Magyarországnak, a magyaroknak van Himnusza, ahhoz nem kell hozzányúlni – kommentálta lényegretörően a dolgot. A Bors Facebook-oldalán hozzászólók többsége szerint sem igazán remek a „remake”. Íme, két reakció:
„Parádét csinálnak még a Himnuszból is, ez már sok! A régi nem volt elég jó az olimpiára? Eddig is ezt hallgatta az egész világ!”
„Egy Himnusz van. Punktum!”
Ami egyébként az időtartamot illeti, a leghosszabb himnusszal Uruguay büszkélkedhet, ami egy magyar zeneszerző, Debály Ferenc József nevéhez fűződik. Hossza majdnem öt perc – a miénk ennek nagyjából a fele.
A LEGRÉGEBBI: A hollandok már 1568-ban is énekelték a himnuszukat, ám papírra hat évvel később írták le. Igaz, nem himnuszként, hiszen akkoriban még nem volt ilyen.
A LEGFIATALABB: Koszovó dicsekedhet vele: 2008-ban vált függetlenné Szerbiától.
A LEGHOSSZABB SZÖVEGŰ: A görögöké valójában 158 versszakból áll, de első két versszaka vált 1864-ben az ország himnuszává.
A LEGRÖVIDEBB: A japánoké egyetlen ötsoros versszak. Elénekléséhez mégis 56 másodpercre van szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.