Ezer órával kevesebbet repültek a magyar Gripenek, mint a gyártó cég elô-írásai azt engedték volna – állítja Szekeres Imre volt honvédelmi miniszter.
Május 19-én túlfutott a leszállópályán és összetört a Magyar Honvédség egyik, kétüléses Gripen vadászgépe.
Semmire sem elég
A baleset hivatalos vizsgálata még tart, azonban a Hírösvény kecskeméti hírportálnak névtelenül nyilatkozó vadászpilóták azt állították: a gépet vezető Ugrik Csaba dandártábornok alig nyolc órát repülhetett fél év alatt Gripenekkel, pedig ennyi idő alatt 25–30 repülőóra lett volna a szükséges. Bár Ugrik Csaba tapasztalt pilóta, de a nyilatkozók szerint nyolc óra vezetés egy új autóval is kevés a biztonságos közlekedéshez, nemhogy egy csúcstechnológiás vadászgéppel.
Hiányzik még 1000 óra
A volt honvédelmi miniszter, Szekeres Imre még döbbenetesebbet állított a Borsnak: a magyar Gripenek ezer órával kevesebbet repültek az ütemtervekhez képest. A vadászgépek nincsenek Magyarország tulajdonában, 2026-ig csak lízingeljük őket. A Gripeneket a gyártó brit-svéd cég, a BAE Systems üzemelteti, ők döntik el, mennyit repülhetnek a gépek. Ehhez képest repültek drasztikusan kevesebbet a magyar gépek, az üzemanyagon pedig rengeteget spórolt a Honvédelmi Minisztérium (HM), amelynek költségvetése 2014-ig legalább egy teljes évnyi költségvetéssel csökkent. Tavaly az összes állami ünnepséget a HM-nek kellett lebonyolítania, így jól jöhetett a megmaradt pénz – mondta Szekeres Imre.
Hallgat a HM
A Bors megkérdezte a HM-t, mi igaz az állításokból. A tárca azonban közölte: a repülési órák száma nem nyilvános adatnak minősül. Szerintük 2010 óta folyamatosan nő a repült órák száma és a szimulátorban töltött idő. Előbbi átlagosan 1756 óra, utóbbi 780 óra volt 2011–2015 során, amely felülmúlja az előző kormány alatti átlagokat.