A hosszú napokig tartó, minden részletre kiterjedő előkészületek után kedden elérkezett a Hableány kiemelésének utolsó, egyben legkockázatosabb szakasza. A feszültség tapintható volt, a művelet reggel 7 órakor kezdődött és hat órán keresztül tartott.
Négy áldozatra bukkantak a hajótestben
A munkálatok az orral felfelé álló roncs egyenesbe hozatalával kezdődtek. Nagyon kritikus pontja volt ez a műveletnek, mert ekkor derült ki, hogy egyáltalán emelhető-e a sétahajó. Amint egyenesbe hozták a testet, a búvárok azonnal lemerültek és ellenőrizték a hajó állapotát, majd áldozatok után kutattak. Reggel negyed nyolc körül már a felszínen volt a Hableány teteje.
Egyből szembetűnt, hogy erősen sérült a hajótest. Az emelés során elsőként a kapitányi híd teteje bukkant elő, a helyiségben megtalálták a hajó kapitányának holttestét. Ezután a búvárok bementek a roncs belsejébe és felmérték a károkat, további áldozatokat kerestek. A Hableány alsó részében újabb három holtestet találtak, köztük van a tragédia legfiatalabb áldozata, a hat éves dél-koreai kislány is.
Szükség volt az ötödik hevederre
A mentés közben észrevették, hogy a hajó hátulja összeroncsolódott és nem tűnt biztosnak, hogy tovább lehet emelni. Ekkor hosszas számolások után a szakemberek úgy döntöttek, hogy még egy ötödik hevedert is áthúznak a hajó alatt és ezzel még jobban biztosítják, nehogy több darabra törjön. Ez egy nagyon hosszadalmas folyamat, pontos számításokat igényel és mérhetetlen összpontosítást. Végül sikerült az ötödik hevedert is bekötni a Clark Ádám emelődaru szabadon maradt csigájára. Nem sokkal 13 óra után a daru a levegőbe emelte a Hableányt és sikeresen elhelyezte egy uszályon.
Csepelen vizsgálják át a hajót
Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a roncs kiemelése után elmondta: a Hableányt a csepeli szabadkikötőbe szállítják, itt már előkészítettek a roncs számára egy helyet, ahol alaposan átvizsgálják azt. Hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot. A szóvivő arról is szót ejtett, hogy a Hableánynak ütköző Viking Sigyn szállodahajót is újra helyszínelték, bővebben egyelőre nem nyilatkozott ennek eredményéről. Még négy áldozatot keresnek, Pintér Sándor belügyminiszter a kutatásban részt vevő rendőrök számának megduplázásáról döntött.
Véletlenül beleesett a vízbe az egyik szakember a Hableány mentése közben. Az egyik hajóról a másikra szeretett volna átmenni, de ekkor megcsúszott a lába és a Dunába zuhant. A férfit hamar kimentették, szerencsére senkinek nem esett baja.
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején - közölte az M1 aktuális csatorna műsorában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején. Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal. Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit – közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel. Tóth Mihály közleményében azt írta: a vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. „Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben” – fogalmaztak.
Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.