Egymást kell megbélyegezniük a nyolcéveseknek

Ismét egy alsós tankönyv verte ki a biztosítékot a szülőknél: 8-10 éves gyermekeiknek név szerint kellene megnevezniük osztályuk előtt, kit tartanak szépnek és jónak. A pszichológus sem érti, mi ezzel a cél.
Ismét egy alsós tankönyv verte ki a biztosítékot a szülőknél: 8-10 éves gyermekeiknek név szerint kellene megnevezniük osztályuk előtt, kit tartanak szépnek és jónak. A pszichológus sem érti, mi ezzel a cél.

Mit szeretnél kipróbálni néhány év múlva az alábbiak közül? Hajfestés, testékszer, tetoválás, tűsarkú cipő – és ez csak az egyik feladat, amely egy harmadik osztályos gyermekeknek készült munkafüzetben található. – Anyám, szeptembertől elsős a lányom, szerintem megmarhulok. Ez nagyon brutál – döbbent meg egy anyuka a kérdések láttán. – Pár év múlva a leírtak alapján a fiam besétálna a suliba festett hajjal, testékszerrel, hennatetkókkal, tűsarkúban. Mit szólnának a tanárok? Válaszom: követte a tanmenetet – csatlakozott egy apuka.

A könyv kérdései futótűzként terjednek az interneten. A feladatok valódiságát több szülő is megerősítette a Borsnak. Az Apáczai Ki­adó 2015-ben kiadott, A mi világunk című munkafüzetének 47. oldalán megtalálható. A már korábban is több tankönyvet jegyző dr. Mester Miklósné a szerzője. Nem az bosszantotta fel leg­inkább a szülőket, hogy nyolc-tízéves gyerekeiket azon gondolkodtatja el a könyv, hogy tetoválást vagy tű­sarkút viselnének-e majd. A gyerekeknek le kell írniuk név szerint, osztályukban kit tartanak szépnek, a neveket fel kell olvasniuk és megmonda­niuk, hogy akik szépek, azok ugyanolyan jók-e. – Az igazi értékek meg az ablakban. Ezért van felmentve néhány ember életből – így egy szülő.

Kerestük az állami tankönyvkiadást felügyelő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, mennyire tartják szerencsésnek ezeket a feladatokat, ám ígéretük ellenére lapzártánkig nem válaszoltak.

– Ilyen kérdéseket még egy felnőtt terápiás csoportban sem jó feltenni – értékelt a Borsnak Standovár Sára gyermekpszichológus, aki maga is meglepődött a feladatokon. – Visszakérdeznék a szerzőnél: mi volt ezzel a célja? Nyilván elsőre azokat hozza kellemetlen helyzetbe, akikről senki nem írja majd le, hogy szépek. Még negatívabb szerepbe kerülnek. Valószínűleg az a három, négy, öt gyerek, aki amúgy is népszerû az osztályban, még jobb helyzetben érzi majd magát, a többiek pedig, a „nép” inkább az utóbbiak mellé áll – érvel a szakember. Nagyon sok múlik a pedagóguson, mit kezd egy ilyen sorral, szerencsésebb lenne fiktív figurákról beszélni, mint egymásról.

Na, srácok, ki a legszebb fiú és ki a legszebb lány az osztályban? Mindenkinek ugyanazok a gyerekek szépek?

Kapcsolódó jegyzetünk itt olvasható.