A Hableány katasztrófája: Emberi mulasztás okozhatta a tragédiát

A Hableány katasztrófája: Emberi mulasztás okozhatta a tragédiát

hajóbaleset
PUBLIKÁLÁS: 2019. május 30. 20:00
Sok időre lesz szükség a baleset pontos körülményeinek tisztázására, a Borsnak megszólaló szakértők azonban úgy vélik: alighanem emberi mulasztás és nem műszaki hiba vezetett az elmúlt száz év legnagyobb hazai vízi katasztrófájához.
BoBe, P. Zs., R.K.

Kérdések sokasága vár tisztázásra a szerda éjszakai hajókatasztrófa kapcsán, hetek, hónapok múlva tisztul csak a kép. Műszaki hiba vezetett a tragédiához? Emberi mulasztás? Az időjárási körülmények okolhatók az ütközésért? Vagy a Margit híd környékén tapasztalható rendkívül erős hajóforgalom?

A Hableány városnéző hajón harminchárom dél-koreai állampolgár utazott, köztük sokan ép­pen a fedélzeten cigarettáztak, fényképeztek, amikor szabályosan letarolta őket a Viking Sigyn nevű hajó. A mentőcsapatok munkáját akkor és azóta is nehezíti az időjárás, és az áradó Duna, amelynek vízhozama a baleset idején elérte a másodpercenkénti 5000 köbmétert.

Felkészülnek a hajósok a heves esőzésre

Ez az időjárás nem mondható rendkívülinek a hajózásban – szögezte le a Borsnak Sztankó Attila, a Panoráma Deck Kft. vezetője.

– Egy ilyen heves esőzésre fel vagyunk készülve, és általában a hajóvezető dönti el, mennyire veszélyes ilyenkor elindulni. Emellett minden ha­jónk fel van szerelve egy rendszerrel, aminek köszönhetően láthatják egymást a közlekedő hajók, pontosan a balesetek el­kerülése végett – tette hozzá a Hableányt üzemeltető cég vezetője.

Tavasztól őszig szinte természetes, hogy rengeteg hajó közlekedik a Dunán, a turistaszezon egyik fő vonzereje a folyó és a budapesti panoráma, ami egyedülállónak számít. A cég vezetése egyébként minden hajóján, minden utasra általános biztosítást köt.

– Általában a hajózásban a mentőmellény viselése nem kötelező, de a mentőmellények és a teljes mentőfelszerelés jól látható helyen van. Amikor fölszáll az utas egy ilyen hajóra, akkor tisztában van vele, hogy hol találhatók ezek. A legénységet kiképezték arra, hogy vészhelyzet esetén gyorsan reagáljon és megfelelő módon irányítsa az utasokat és kiossza a mentőmellényeket – tette hozzá a Panoráma Deck szóvivője, Tóth Mihály.

Levegőben lógott a tragédia?

A hajóstársadalmat megrendítette a tragédia, ám meglepettségnek nyoma sincs a balesetet követően. Több kapitány vagy hajózásban jártas szakember megjegyezte: már régóta ért egy hasonló tragédia, szerintük nem szabadna éjszakai vá­rosnéző túrákra engedni a hajókat.

Az Időkép és a rendőrség köztéri kamerái rögzítették a baleset pillanatait, a Borsnak egy szakértő elemezte a felvételeket. Dr. Tamási Zsolt, a Blue Ride Élményhajózási Központ vezetője szerint a tragédiát több tényező együttes hatása okozhatta: köztük a Duna belvárosi folyamszakaszának esti túlzsúfoltsága és a rendkívüli vízállás, valamint a rossz időjárási és látási körülmények is.

Már a második Hableány merült hullámsírba

Nem ez az első Hableány a magyar történelemben, ami tragikus körülmények közt elsüllyedt. Az első Hableány megépítése Gróf Széchenyi Ödön ötlete volt, 1867-ben a párizsi világkiállításra érkezett meg a hajóval, amit több helyen is szárazföldön kellett vinni. Tömérdek csatornán és zsilipen keresztül a Duna-Majna-Marne-Szajna útvonalon érkezett meg. Az első magyar építésű, Világkiállítás nagydíjat nyert gőzös sorsa azonban azután mostohán alakult, és később kémhajóként bombatalálat áldozata lett a Marne folyón.

A nagyobb hajóknak jobban kellene figyelniük a kisebb hajókra!

Dr. Tamási Zsolt, a Blue Ride Élményhajózási Központ vezetője szerint a tragédiát sajnos több tényező együttes hatása okozhatta: köztük a Duna belvárosi folyamszakaszának esti túlzsúfoltsága, a rendkívüli vízállási és a rossz időjárási-látási körülmények is.

- Tudni kell, hogy a Duna hajózási szempontból egyik legforgalmasabb hazai szakasza a Margit hídnál található. A szálloda hajók ezen a szakaszon hagyják el Budapestet és indulnak Pozsony irányába, a városnéző sétahajók pedig ott fordulnak meg. A jelenlegi információk alapján nehéz elemezni a Hableány balesetét, ugyanis nem tudni, hogy a hídhoz érve melyik hajó milyen hajóműveletet kívánt végrehajtani (előzés, fordulás, keresztezés), s mi volt a szándéka a kapitányoknak, de vélhetően emberi mulasztás is történt. A folyó egyébként is túlzsúfolt az esti napszakban, és ez fokozódik a turistaszezon közeledtével, amely helyzet persze a hajókon lévő biztonságtechnikai eszközökkel és a legénység fokozott körültekintésével kezelhető. A Duna budapesti szakaszának közlekedési rendje nagyon részletesen szabályozott (pl.: a követendő hajózási útvonal, a minimális sebesség (6 kilométer/óra), az előzési és egyéb hajóműveleti szabályok tekintetében). A szabályok betartása és következetes betartatása mellett persze lehet és kell javítani a szabályozáson a mostani baleset szomorú tanulságai alapján, hogy a kisebb hajók, motorcsónakok is biztonságosabb körülmények között hajózhassanak! - mondja a Borsnak.

Nem ez volt az első tragédia

Felborult gyereknapon a „Pajtás” hajó
1954-ben indult útnak a Balatonon, Füreden ahol egy vitorlásverseny zajlott. A közel 175 utas először a bal oldalra futott, emiatt a hajó billegni kezdett. A rémült utasok átfutottak a jobb oldalra, ami nem bírta ezt és felborult. A balesetnek 22 áldozata volt. A kapitányt először 30 év börtönre ítélték, később mérsékelték és nyolc és fél hónapot kapott. A Pajtás történetéről bővebben a Bors vasárnapi számában olvashatnak.

Két diák vesztette életét a letarolt kacsahajóban
2010-ben egy teherhajó tarolt le egy turistákkal teli kacsahajót Philadelphiában. Ebben a balesetben mindkét kapitány vétkes volt: mindketten a telefonjukat nyomkodták. A kacsahajó kapitánya kiugrott a hajóból, ahelyett, hogy figyelmeztette volna az utasokat. A tragédiában két mosonmagyaróvári diák, a 16 éves S. Dóra és a 20 esztendős P. Szabolcs vesztette életét.

Híd alá szorultak a magyar hajósok
A teljes hajóstársadalom gyászolta 2016-ban a bajorországi Erlangennél elhunyt két magyar hajóst, az esetről a Bors is részletesen beszámolt. A 33 éves H. Ferenc matróz és a 49 éves K. István kormányos a Viking Freya luxusszállodahajót irányította, amikor egy híd alá szorultak, aminek az alja letarolta a parancsnoki kabint. A két férfi azonnal szörnyethalt.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.