Budapest

Mindenkit érint: Így alakul át a HÉV-ek útvonala a jövőben

Létrehozva: 2022.08.17.

Véglegessé vált a H5, a H6 és H7 HÉV nyomvonala. Három kormányhatározat is taglalja a technikai információkat. A HÉV-vonalak fejlesztése azért fontos, mert ez az 5-ös metró létrejöttének előszobája.

Jelenleg minden harmadik autós az elővárosokból érkezik Budapestre, és tízből csak hárman választják a közösségi közlekedést. A HÉV fejlesztésekkel éppen az utóbbin kívánnak változtatni, hiszen várhatóan csökken majd az autóáradat, kevesebb lesz a dugó és végre javulhat a főváros levegője is. A ráckevei H6-os és a csepeli H7 HÉV teljes felújítása és a Kálvin térig való meghosszabbítása azért is fontos, mert ez a Dél-Pest és Óbuda között létesítendő 5-ös metróvonal első ütemeként értelmezhető. A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatok legfontosabb pontja, hogy két évig szóló védettséget biztosít az érintett területsáv kapcsán. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2024 augusztusáig a most kijelölt területeken más beépítés biztosan nem történhet, a HÉV-vonalak itt abszolút elsőbbséget élveznek majd. A Budapesti Fidesz frakció közösségi oldalán emlékeztetett arra, hogy Budapest baloldali vezetésével szemben a kormány valóban a főváros és környékén élőkért dolgozik – írja a Metropol.

Térkép mutatja be, hogy változnak meg, illetve egészülnek ki a HÉV-útvonalak

A H5 H6 és H7-es HÉV meghosszabbított útvonalon a Kálvin térig közlekedik majd

A H7-es (Csepel) HÉV esetében a Budapest Fejlesztési Központ már korábban megkezdte a teljes felújítás tervezését. Így már ismerni, hogy megszűnik majd a sebességkorlátozás, átépítik a megállóhelyeket és akadálymentesítik, továbbá P+R és B+R parkolókat létesítenek. A beruházás fontos része, hogy a H6-os és a H7-es csepeli vonal járatai meghosszabbított útvonalon a Közvágóhíd állomástól összefonódva egy új vasúti alagúton keresztül egészen a Kálvin térig közlekedhetnek. Ezáltal Ráckevéről és Csepelről, illetve a közbenső állomásokról átszállás nélkül lesz elérhető a belváros, a Kálvin térnél pedig a 3-as és a 4-es metró. A H6 és H7 jelenlegi napi utasszáma 62 ezer fő, a fejlesztésnek köszönhetően ez a szám 140 ezerre lesz tehető.  A H5-ös szentendrei hévet naponta körülbelül 80 ezer utas veszi igénybe. A vonalon akadálymentes,  rendezett megállók és új P+R illetve B+R parkolók várják majd az utasokat a felújítást követően. A tervek szerint új, alacsony padlós és légkondicionált szerelvények közlekednek majd Budapest és Szentendre között.

A HÉV-vonalak fejlesztése összekapcsolódik az 5-ös metró létrejöttével

Az M5 egy belvárosi, minden tekintetben metrófunkciójú szakaszból és a hozzá délről három irányból (Csepel, Ráckeve, Kunszentmiklós-Tass), északról pedig két irányból (Szentendre, Piliscsaba) csatlakozó elővárosi vonalakból állna. A 2-es, esztergomi vasútvonalról ugyanúgy bejárnának az M5-re egyes vonatok, ahogy a 150-esről. Az agglomerációs vasúti stratégiában az olvasható, hogy a HÉV-ek a metróhoz hasonlóan süllyednének a föld alá a Közvágóhíd térségében. 

A két vonal pedig a föld alatti szakaszon három állomást érintene közösen: 

  • az elsőt a Közvágóhídnál, kapcsolódva a Déli Körvasút új állomásához, az 1-es, 2-es és 24-es villamosokhoz, 
  • majd a Boráros téren a nagykörúti villamosokra kínálva átszállást, 
  • végül a Kálvin téren elérve a 3-as és a 4-es metrót, illetve több felszíni járatot. A HÉV-alagút folytatódna a Kálvin tértől a belváros és a Duna alatt Budára, ahol a vonal az elképzelések szerint összekapcsolódik a H5-ös szentendrei hévvel. 

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27694_resized.jpg?avcount=1714693216
origo.hu

Újabb drámai részleteket árult el kapcsolatukról Marics Peti új barátnője

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17173453_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Nagyszüleink még használták, de te felismered a következő tárgyakat?

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17175611_auto_resized.jpg
hirtv.hu

Bayer Zsolt: Gazember a családban

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17182240_auto_resized.jpg
life.hu

Cher elárulta, miért bukik a nála sokkal fiatalabb férfiakra: mostani szereme csak 38 éves

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17183846_auto_resized.jpg
magyarnemzet.hu

Ő a Liverpool legönzőbb játékosa a klub legendája szerint

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27693_resized.jpg?avcount=1714693216
origo.hu

Üzent a Fradi B-közép Cseh Katkának

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17178554_auto_resized.jpg
astronet.hu

Május havi horoszkóp 2024: nagy fordulatok jönnek

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17177683_auto_resized.jpg
borsonline.hu

„Összejöttek a hátam mögött” – kitálalt a megcsalt vőlegény Marics Peti és Binhky románcáról

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17177819_auto_resized.jpg
borsonline.hu

"Nincs még itt az az idő, hogy én tudnék erről beszélni tudjak" - zokogva nyilatkozott Majka felesége

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17175721_auto_resized.jpg
borsonline.hu

(rém)Álommeló az RTL-en, kiborítja a a stábtagokat Balogh Levente

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27681_resized.jpg?avcount=1714693216
travelo.hu

A természet és a történelem csodája Horvátországban (hirdetés)

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/H8M-qQQGOEUvW1fqdXmG1QOk0xzAA6qogp15FuNSYZk/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzI2MmNhMzFmZGQwMTQ4MGJiMWMwNGQ2OTkzZTBiNGFl.jpg
BÉKE

Menczer Tamás: Magyarország békéje csak a magyar emberek támogatásával védhető meg – videó

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/mTsvwgars5UNzThmlKhYnKThe01xSveZuUrzMI3pixQ/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2RhMjU4ZDZjNmJjMDRlMzY5MWRiOTU5OGNjZDMwY2Uz.jpg
Gólyahír

Öröm és bánat egyszerre: megszülettek a két gyermekét eltemető nagymama ikerunokái, de egyikük már az angyalok közt van