Aktuális

A magyar fiatalok negyede szándékosan tölt le illegális tartalmat a netről

MTI

Létrehozva: 2019.11.21.

Forrás: iStock

A 15-24 éves magyar fiatalok negyede legalább egyszer szándékosan használt illegális online forrásokat az elmúlt évben, hogy hozzáférjen digitális tartalmakhoz, 15 százalékuk pedig vásárolt is hamis terméket az interneten - derült ki az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) legfrissebb jelentéséből, amelynek összefoglalóját a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) csütörtökön juttatta el az MTI-hez.

A kutatásban résztvevő magyar fiatalok 25 százaléka tudatosan, 18 százaléka pedig nem szándékosan jutott hozzá az elmúlt évben valamilyen digitális tartalomhoz illegálisan. A legnépszerűbb ilyen termékek a különböző filmek és sorozatok, 76 százalékkal, ezt a különböző zenék és játékprogramok követik 49 és 48 százalékkal. Az első csoportnál 3 százalékponttal az uniós átlag alatt, a második-harmadiknál viszont 10, illetve 21 százalékponttal az átlag felett vagyunk.

Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának kutatása azt is felmérte, miért választják a fiatalok az illegális forrásokat. Eszerint tízből közel hat magyar fiatal az árat, több mint harmaduk (35 százalékuk) a csak személyes használatra való szándékot, 34 százalékuk pedig a legális tartalommal szembeni gyorsabb elérést jelölte meg okként.

A fiatalokat kérdezték arról is, milyen tényezők hatására szüneteltetnék a nem törvényes tartalmak fogyasztását. Kétharmaduk (67 százalék) az elérhető áron való hozzáférést, negyedük (24 százalék) a büntetéstől való félelmet, ötödük (21 százalék) pedig a kellemetlen személyes tapasztalatokat jelölte meg leghatékonyabb elrettentő eszközként. Az összes európai fiatal körében 12 százalékponttal kevesebben jelölték meg az elérhető árat, ugyanakkor 11, illetve 8 százalékponttal többen a következményektől való félelmet és a negatív tapasztalatokat, vagyis hazánkban az egyéb faktorokkal szemben az uniós átlaggal összevetve jóval több fiatalt befolyásol az alacsonyabb ár - olvasható a közleményben.

A kutatás kitért a hamis termékek online kereskedelmére is: a magyar válaszadók 15 százaléka tudatosan, 11 százaléka véletlenül vásárolt hamisított árucikket az elmúlt évben, ami 2, illetve 1 százalékponttal haladja meg az uniós átlagot. Továbbra is a ruházati termékek, lábbelik és kisebb elektrotechnikai eszközök a legnépszerűbbek 40, 33, illetve 21 százalékkal, a ruházati termékeknél az uniós átlag 4 ponttal magasabb a hazainál, ugyanakkor a lábbelik és elektrotechnikai termékek esetében valamivel alacsonyabb, 32 és 19 százalék.

A legfontosabb motiváló tényező a hazai fiatalok körében itt is az alacsony ár (61 százalék), ez 11 százalékponttal haladja meg az uniós átlagot. A digitális tartalmakhoz hasonlóan itt is az eredeti termék elérhető áron való beszerzésével lehetne a leghatékonyabban megakadályozni a hamis termékek megvásárlását: míg ez a faktor a magyaroknál 64 százalék, addig az európai fiatalok körében 41 százalék.

A közlemény idézte Németh Mónikát, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkárát, aki szerint a magyar fiatalok körében az anyagi megfontolásoknak jóval nagyobb szerep jut az európai átlaghoz viszonyítva, összességében ezzel együtt is az uniós középmezőnyben foglalunk helyet. Mivel az elmúlt három évben emelkedett azoknak a fiataloknak az aránya, akik illegális csatornákon keresztül jutottak hozzá online tartalmakhoz az év során, "nem lehet eléggé hangsúlyozni a tudatos fogyasztói magatartás és internethasználat fontosságát".

A felmérés arra is rákérdezett, hogy mi jelentene komoly visszatartó erőt az illegális tartalmak fogyasztása, illetve az adott termék megvásárlása kapcsán: vezető helyen (81 százalék) a számítógép vírusfertőzöttségétől, 80 százalékban pedig a bankkártya adatainak ellopásától való félelem áll, míg a harmadik-negyedik helyen a garancia hiánya, illetve a szankciótól való félelem szerepel 70-70 százalékkal.

A közlemény szerint a kutatás eredményeiből az is megállapítható, hogy az online tartalmak tekintetében az előfizetés alapú üzleti modellek népszerűsége felfelé ível az európai fiatalok körében, hiszen 9 százalékponttal nőtt azok aránya, akik számára fontos, hogy az összes tartalomhoz előfizetés keretében férjenek hozzá.

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17186612_auto_resized.jpg
origo.hu

Óriási bajban a kínai nagyvárosok

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27731_resized.jpg?avcount=1714800911
origo.hu

Már az Egyesült Államok sem tagad, itt a háborús beismerés

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17184870_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Fantasztikus örömhírt jelentett be Szinetár Dóra, özönlenek a gratulációk

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17185977_auto_resized.jpg
vg.hu

Az egyik legnagyobb magyar bolt bejelentette: végleg csökkenti a hús árát, akár az ötödével is

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17179298_auto_resized.jpg
life.hu

Mókusszerűvé vált Jennifer Aniston arca: plasztikai sebész magyarázza el az okokat

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17186434_auto_resized.jpg
hirtv.hu

Reagált a szakmai stáb és a vezetőség is a Veszprém BL-búcsújára

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27730_resized.jpg?avcount=1714800911
origo.hu

Hatalmasat csalódott: megrázó élményeiről mesélt a TV2 sztárja

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17184251_auto_resized.jpg
mindmegette.hu

A 13 leggyorsabb ebédrecept hétvégére, hogy ne strázsálj a konyhában

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17186133_auto_resized.jpg
borsonline.hu

„Nem bántam meg, hogy ezt bevállaltam” – tangás címlapfotón Majka felesége, Majoros Hajni

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17187114_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Berki Krisztián anyukájának megvan rá az oka, miért nem beszél fiáról az unokáknak, Natinak és Emmának

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17186663_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Ismét igaza lett Baba Vangának: valóra vált, amitől mindenki tartott

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/A1IBF_gv7FDzJoiBVeKX32XIojvFjxq-mCMUsz0s5dE/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA1OTE3YmRhYzFhNDQ3YjI4NWY4NmYyNWVkYmE4NGMz.jpg
Elképesztő

Halálra verték a kétéves szerb kislány, Danka gyilkosának a testvérét

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/pMfUVbPq5nv4odW8oYVKy_zuJQiozIVH3tFgcaYzFg0/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzczYjY2NGVkMjNmMDQxNDVhN2I1MjAzMjEwYTYxOGQ3.jpg
Szívszorító

„Szívszaggató volt ott állni” – három pici gyermeke énekelt László sírjánál, akiért egy ország fogott össze