Aktuális

Városi legenda – Nem passzolt össze középen a híd két ága

Munkatársunktól

Létrehozva: 2018.07.23.

<p>Kilopták a cementet az alapozásból, ami miatt megsüllyedtek a pillérek. A híd tervezője hibázott, és öngyilkos lett. Ezek a városi legendák születtek meg a budapesti Nyugati téri felüljáróról.</p>

Pesti szóbeszéd

A két végéről kezdték el építeni, és aztán a két ág középen nem ért össze egy szintben – így szólt a fáma a nyolcvanas évek elején a Nyugati pályaudvarnál létesített felüljáróról. A botrányos esetre pedig elképesztő magyarázatok születtek. Például, hogy az egyik végen a Balti-tengeri nulla vízszinthez mértek, a másik végen meg az Adriáét vették alapul. Szintén elterjedt, hogy jó magyar szokás szerint kilopták a cementet a híd alapozásából, és emiatt a rosszul betonozott pillérek megsüllyedtek. (És az egyik oldalon kevesebb anyag tűnt el, mint a másikon.) Az is szóbeszéd volt, hogy az volt a baj, hogy az egyik oldalon magyar, a másikon szovjet munkások dolgoztak. Meg, hogy a hiba még a tervezőasztalon történt, és emiatt Wellner Péter mérnök öngyilkos lett.

Ragasztásos módszer

De mi is történt 1980-ban az akkor még Marx térnek ismert Nyugati téren? A fővárosban azóta ikonikussá vált felüljárót szabadszereléses módszerrel építették. Ennek az a lényege, hogy előbb előre legyártják és összeszerelik a földön a híd elemeit, majd amikor látják, hogy minden stimmel, szétszerelik. Ezután elviszik a helyszínre, hogy darabonként, két végéről rakják össze. Minden egyes elemet hozzá kell ragasztani az előzőhöz, majd várni kell a következő elemmel, amíg a ragasztás megszilárdul.

Sürgetésből botrány

Ám a beruházó Fővárosi Tanács közölte a Hídépítő Vállalattal, hogy mivel már megvan az átadás időpontja, nem lehet ennyit várni, magyarán sürgették a kivitelezőt. A körúti villamosoknak járniuk kell, tessék sietni! Az összeragasztott elemek emiatt az egyik szakaszban kifli alakban meghajlottak. Ez azonban nem okozott különösebb problémát, mert a hibát ki lehetett javítani, és ez meg is történt. A sajtó azonban addigra felkapta a történetet, és kitört a botrány. Az építkezést így annak ellenére is leállították, hogy a csorbát már kiköszörülték – elevenítette fel az Urbanlegends.hu.

A völgyhídon is dolgozott

Wellner Péter tervező távozott a Hídépítő Vállalattól, de évekkel később visszatért. Sok más híd mellett az egyik tervezője volt a Balaton déli partjával párhuzamosan futó Kőröshegyi völgyhídnak az M7-esen, amit 2007 augusztusában adtak át. Wellner építészeti nívódíjat is kapott Magyarország leghosszabb, 1872 méteres hídjának megálmodásáért, de már az 1970-es években is komoly kitüntetéssel jutalmazták.

A felelősök megúszták

Wellner Péter tervező első fokon jelentős, 46 ezer forintos pénzbüntetést kapott, alacsonyabb munkakörbe helyezték, és csökkentették a fizetését. Másodfokon azonban megállapították, hogy a hibát tényleg a kivitelezés siettetése idézte elő. Az építtető Fővárosi Tanács akkori illetékesei nem lettek nevesítve. Wellnernek így „csak” nyolcezer forintot kellett befizetnie az állami kasszába, ami akkor nem volt kis pénz. Az indoklás szerint – noha nem hibázott – tekintélyével el kellett volna érnie, hogy a kivitelezéskor „a technológiai időszükségletet” a városvezetés sürgetése dacára is figyelembe vegyék.

Köszöni, jól áll

A létező szocializmusra oly jellemző történet bekerült az M1-en 2009-10-ben futott Magyarország története című, nagyszabású sorozatba is, amit a tavaly júniusban, rákban elhunyt tévés, Nagy György írt és vezetett. Mint abban is elhangzott: a különféle legendák megszületésében a sajtó is nagy szerepet játszott.Ugyanis a történet igaz végéről már nem számoltak be a lapok. Habár tavaly olyan hírek is elterjedtek, hogy lebontják a felüljárót, végül csak a lépcsői tűntek el. A főváros közlekedését jelentősen megkönnyítő híd a nagykörút felett a mai napig biztosan áll, pedig az építése óta eltelt négy évtized alatt megszámlálhatatlan mennyiségű autó hajtott át rajta. 

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27680_resized.jpg?avcount=1714657514
origo.hu

Rendkívüli bejelentés érkezett a hazai üzemanyagárakról

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27661_resized.jpg?avcount=1714657514
origo.hu

Drámai közelségbe került a III. világháború

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17182432_auto_resized.jpg
borsonline.hu

"Elájultam, nagyon bevágtam a fejem" - újabb baleset érte Oszter Sándor özvegyét

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17181681_auto_resized.jpg
mandiner.hu

Elittársaságba került Magyarország, már most teljes a siker

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17175707_auto_resized.jpg
life.hu

Esküvőjükről osztott meg soha nem látott fotót Katalin és Vilmos, de valami nem stimmel

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17175611_auto_resized.jpg
hirtv.hu

Bayer Zsolt: Gazember a családban

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27679_resized.jpg?avcount=1714657514
origo.hu

Megszólalt a megcsalásról a Marics Petivel összehozott énekesnő

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17175595_auto_resized.jpg
travelo.hu

Tudtad, hogy Horvátországnak is van Holt-tengere? Ráadásul egy szigeten

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27676_resized.jpg?avcount=1714657514
magyarnemzet.hu

Gyurcsányék kezén a Városháza: etikai kérdéseket is felvető fiaskó csúfítja Gál J. Zoltán fővárosi tevékenységét

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27483_resized.jpg?avcount=1714657514
videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27681_resized.jpg?avcount=1714657514
travelo.hu

A természet és a történelem csodája Horvátországban (hirdetés)

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/rRUHl9iDYnbZwZW6HUfDpmXFQ7gldwISUpAr27hKUnU/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzlkNmU5MTU2YTVmZjRmN2U5MGUxZGFiZjZiMjE2ZTIy.jpg
Háború

Szijjártó Péter: a NATO átlépte a vörös vonalat!

https://cdn.borsonline.hu/2024/05/vZJhcC2KdmFonW3JW2zSh7aG8D1jIhaUt_hjrR03WGc/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FkZmY1MGNkOGExMzQ5ZjQ5YzFlZDllZGY1ODc3Nzcx.jpg
Újrakezdés

Félúton fordult vissza a pokolból: 10 százalék esélye volt a túlélésre, most újra járni tanul Péter