12 tévhit, aminek ne dőljön be, ha diétázik

1. tévhit: Csak akkor fogyunk, ha nem eszünk, vagy csak nagyon keveset.
Valóság: A sikeres fogyáshoz legalább 5-6-szor kell ennünk, persze kisebb adagokat minden egyes nap.

2. tévhit: A gyümölcsök ugyanolyan egészségesek, mint a zöldségek.
Valóság: A zöldségeknek sokkal kisebb a cukortartalma általában, így kevésbé viszik fel a vércukorszintünket. Míg gyümölcsből elég napi egy adag, addig zöldségekből minimum négyszer kellene fogyasztanunk naponta.

3. tévhit: „Reggelizz úgy, mint egy király!”
Valóság: A tökéletes reggeli tartalmaz állati eredetű fehérjét, kevés zsírt, lassú szénhidrátot, rostot.

© Thinkstock

4. tévhit: Délután hat után már nem szabad enni.
Valóság: Lefekvés előtt ne együk tele magunkat, de annak, aki későn bújik ágyba, jár a pótvacsora. Az semmiképpen nem tesz jót a szervezetünknek, ha éhesen hajtjuk álomra a fejünket. A legjobb, ha körülbelül tízgrammnyi lassan felszívódó szénhidrátot eszünk a késői órákban.

5. tévhit: Egészséges, ha friss gyümölcslevet iszunk korlátlan mennyiségben.
Valóság: A dietetikusok ajánlása szerint egy egészséges ember gyümölcsléadagja legfeljebb három közepes pohárnyi. De azoknak, akik inzulinrezisztenciában vagy cukorbetegségben szenvednek legfeljebb, egy pohár ajánlott délután lassan fel­szívódó szénhidráttal együtt fogyasztva.

6. tévhit: Naponta legalább 6-8 pohár vizet meg kell inni.
Valóság: A valóság az, hogy annyi vizet kell innunk, amennyit a szervezetünk kíván. Persze nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy szükségünk van egészséges folyadékra.

© Thinkstock

7. tévhit: A zsíros ételek fogyasztása minden formában tilos.
Valóság: Valamennyi zsírra szűkségünk van, ahhoz, hogy a vitaminok fel tudjanak szívódni. Ezért csak a túlzásba vitt zsírfogyasztás káros.

8. tévhit: Az olívaolajban kevesebb a kalória.
Valóság: Pont ugyanannyi kalória van benne, mint mondjuk a napraforgóolajban, csak sokkal egészségesebb.

9. tévhit: A szénhidrátokat teljesen száműzni kell az étrendünkből.
Valóság: Csak az egyszerű, gyors szénhidrátok azok, aminek fogyasztását mérsékelni kell. Teljes kiőrlésű pékárut, tésztát, barna rizst nyugodtan fogyaszthatunk.

© Thinkstock

10. tévhit: A barna cukor egészségesebb, mint a fehér.
Valóság: A barna cukor tulajdonképpen semmiben nem különbözik a fehérített változatától, és pont ugyanannyi kalóriát tartalmaz.

11. tévhit: A barna kenyér egészségesebb, mint a fehér kenyér.
Valóság: A fehér ke­nyér kalóriatartalma semmivel sem magasabb, mint a sötét változatáé. Viszont, ha legalább hetven százalékban tartalmaz teljes kiőrlésű gabonát, akkor a lassan felszívódó szénhidrátok közé tartozik, így kevésbé emeli a vércukorszintünket.

12. tévhit: A csokoládé kifejezetten egészségtelen.
Valóság: Egy kis kocka fekete csoki jót tesz, hisz sok benne az antioxidáns, de ne feledkezzünk meg a zsírtartalmáról, ami nem alacsonyabb semmivel sem a tejcsokiénál.

© Thinkstock

Tudatosság

– Minden a bevásárlással kezdődik – mondja Kovács Cecília dietetikus.

– Ha változatosság és mérsékletesség jellemzi a táplálkozásunkat, nem lehet nagy baj. Mindig nézzük meg a termékek címkéit!