Nincs túlélője a repülős tragédiának

Franciaország
PUBLIKÁLÁS: 2015. március 24. 13:07
A Lufthansához tartozó Germanwings légitársaság gépe Barcelonából Düsseldorfba tartott. 144 utas és hatfős személyzet volt a fedélzeten, köztük több gyermek is.
Bors/MTI

Lezuhant egy utasszállító gép a Francia Alpokban. Az Airbus A320 fedélzetén 144 utas, köztük két csecsemő és hatfős személyzet tartózkodott - írja a BBC.

A Dél-Franciaországban lezuhant gép a Lufthansához tartozó Germanwings légitársasághoz tartozott, Barcelonából Düsseldorfba tartott. A katasztrófa Digne közelében történt.

A roncsok helyszínét azonosították, a mentőcsapatok már a helyszínen vannak. Alain Vidailes, francia közlekedési államtitkár kijelentette: nincsen egy túlélő sem. A repülőgép a helyszíni beszámolók szerint teljesen darabjaira szakadt. A mentési munkálatokat nehezíti, hogy több előrejelzés is azt írja, az elkövetkezendő órákban romlani fog az időjárás a térségben és heves zivatarok, sőt hóviharok is várhatók.

A gép alacsonyan, kétezer méter magasan repült, mikor eltűnt a radarról. Kb. 8 percig zuhant.

Többségében németek utaztak a gépen

A spanyol kormány bejelentette, 45 állampolgáruk halt meg a katasztrófában, de az utasok többsége német volt. A Germanwings szóvivője az utaslista alapján úgy hiszi, 67-en lehettek, de mivel a schengeni övezeten belül mivel nincs útlevél-ellenőrzés, ezért csak a nevek, e-mail címek és esetleg bankkártyaadatok alapján tudják megállapítani az áldozatok nemzetiségét. A Bild Haltern város egyik hivatalnokától megtudta, 16 német fiatal és két tanár is az áldozatok között van, a hírt megerősítette a német oktatási hivatal tagja is. 

A katalán kormányzat bejelentette, hogy egy segélyvonalat hozott létre, amelyen felvilágosítást és segítséget kérhetnek a gép utasainak hozzátartozói.


VI. Fülöp spanyol király éppen kedden érkezett hivatalos látogatásra Franciaországba és az uralkodó a tervezett programot megszakítva a katasztrófa helyszínére utazott. A francia elnök a spanyol királlyal tartott közös sajtótájékoztatóján közölte, legutóbbi információja szerint franciák nem, de török áldozatok lehetnek a gépen.

Angela Merkel német kancellár a Bild szerint az összes soron következő hivatalos megjelenését lemondta és már telefonon konzultált is a helyzetről spanyol és francia kollégáival, valamint holnap ő is a helyszínre utazik, miközben külügy- és közlekedésügyi minisztere már úton van az Alpokba.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium szerint vélelmezhetően nincs magyar áldozata a szerencsétlenségnek. Hozzátették, még zajlik az áldozatok azonosítása, és hivatalos értesítés még nem nem érkezett

Egyelőre nem tudni, mi történt a géppel

Carsten Spohr rövid közleményében együttérzéséről biztosította az utasok és a hajózó személyzet családtagjait, barátait.

„Ha a félelmeink beigazolódnak, akkor ez fekete nap a Germanwings életében” - közölte.

A Germanwings vezérigazgatója, Thomas Winkelmann azt mondta, egyelőre ellentmondásos információk jelentek meg arról, hogy adott-e le vészjelzést a gép, és egyelőre nem tudni, hogy miért kezdett a pilóta gyors süllyedésbe. Ugyanakkor a francia polgári légiközlekedési igazgatóság azt állítja, nem adott vészjelzéseket az A-320-as. A repülő egyik fekete dobozát sikerült megtalálni a helyszíni kutatások során, de továbbra sem tudni, hogy mi okozta a tragédiát. A keresést háromszáz katasztrófavédelmi szakember, helikopterek, háromszáz csendőr és katonai gépek segítik, akiket a helikopterekkel szállítanak a helyszínre.

A lezuhant gépen a legutóbbi rutinellenőrzést március 23-án, azaz hétfőn, egy nappal a szerencsétlenség előtt végezte el a Lufthansa Technik Düsseldorfban. Legutóbb 2013 nyarán esett át a gép teljes átvizsgáláson a gyári előírásoknak megfelelően.

A hivatalos adatok szerint a repülőgép utolsó ismert helyzete helyi idő szerint 10.40-kor volt. A járat fél óra késéssel, 10 órakor indult el Barcelonából, 40 perccel a felszállás után tűnt el. Az adatok szerint mintegy 3-4000 láb percenkénti rátával süllyedt, majd 6800 láb (2000 méter) magasságban tűnt el a radarképernyőről. 

A járatot a Germanwings D-AIPX lajstromjelű Airbus A320-asa teljesítette. A 24 éves gép a Lufthansánál állt forgalomba 1991 februárjában, a Germanwings 2003-óta üzemeltette. Pilótája több mint tíz éve repült a cégek kötelékében és több mint 6000 órát töltött a levegőben.

A Daily Mail szerint a Germanwings négy hónappal ezelőtt már kapott egy figyelmeztetést az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől. Novemberben egy ugyanilyen gépük, 109 utassal és a személyzettel a fedélzetén irányíthatatlanná vált Pamplonától északra és hirtelen süllyedni kezdett. Mint kiderült, a külső szenzorok jegesedtek el és emiatt a fedélzeti számítógép rossz adatokat közölt a pilótákkal, akik csak úgy tudták megállítani a zuhanást, hogy újraindították az egész számítógépes rendszert. A cégnek az összes Airbus A318, A319, A320 és A321-esének műszaki állapotát felül kellett vizsgálnia és maga az Airbus is ideiglenes felülvizsgálta minden repülőgépének repülési útmutatóját.

A Germanwings a Lufthansa-csoport diszkont leányvállalata, 1997-ben az Eurowings divíziójaként alapították, majd 2002-től önálló cégként működik. A kölni székhelyű társaság Köln-Bonnból, Hamburgból, Berlinből, Dortmundból és Düsseldorfból üzemeltet német belföldi és nemzetközi járatokat, köztük Budapestre is. A Lufthansa a frankfurti és müncheni járatait leszámítva az összes járat üzemeltetését 2013-ban átadta a Germanwingsnek.

A cégnek 81 gépes flottája van, a gépek átlagos életkora 9,2 év. A társaságnak eddig egyetlen gépével sem történt légi katasztrófa.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.